Disney-klassikot järjestykseen 2: Uusi vähemmän uljas maailma

Jatkamme Disneyn animaatiostudion 2000-luvun alun kipuilulla. Riemukas Robinsonin perhe on Episodin päätoimittajan mielestä vain karvan verran viikkoa aikaisemmin esiteltyä Lehmäjengiä parempi.

14.1.2017 15:19

Vuoden 2007 kesällä olin käymässä Los Angelesissa. Se oli ensimmäinen matkani Yhdysvaltoihin – ja toistaiseksi ainoani. Mikä uskomattominta, olin Disney-studion vieraana. Minä, suuri Disney-fani!

Viikkoon mahtui paljon suuria ja ennenkokemattomia asiota – muitakin kuin amerikkalaiset ruoka-annosten koot, jotka puistattavat kymmenen vuotta myöhemminkin. Vierailun aikana juhlistettiin Viidakkokirjan 40-vuotissynttäreitä, pääsin tutustumaan Pixar-studioon ja kävin Disneyn kunnostetussa arkistossa katsomassa esimerkiksi alkuperäisiä Bambi-elokuvan taustamaalauksia ja hipelöimässä suurten Disney-taiteilijoiden alkuperäispiirroksia (ja hengittämässä syvään siinä toivossa, että ilmassa olisi vielä molekyylejä, jotka olisivat käyneet itsensä Walt Disneyn keuhkoissa).

Ok, tuo kuulosti näin kirjalliseen muotoon puettuna hieman sairaammalta kuin miltä ajatus tuntui päässäni.

Itselleni matkan kohokohta oli suuren idolini, monia klassisia Disney-kappaleita tehneen Robert Shermanin (1925–2012) tapaaminen. Hauskinta oli, kun mahtavaa konsertti-iltaa seuranneena haastattelupäivänä paljastui, että Sherman oli vieraillut monta kertaa Suomessa!

Olin myös pidentänyt vierailuani seuraavaan viikonloppuun, jotta pääsisin käymään Disneylandissa. Kaikin puolin täydellinen matka siis – kunnes tultiin sen päätarkoitukseen. Disneyn kannalta vieraanvaraisuuden taustalla oli uuden Riemukas Robinson perhe -elokuvan markkinointi. Pääsin katsomaan elokuvaa ennakkoon Universalin huvipuiston hulppeassa teatterissa.

Todella todella halusin pitää elokuvasta – mutta kokemuksesta muodostui painajainen. Pidin elokuvasta yhä vähemmän ja vähemmän mitä pitemmälle se ehti. Kun en enää pystynyt muodostamaan päässäni edes neutraaleja lausuntoja, aloin kammoksua, että isäntäni kysyisivät mielipidettäni siitä heti näytöksen jälkeen. Onneksi he olivat liian tahdikkaita moiseen.

Perinteisen animaatiotuotantonsa loppupuolella Disney kokeili jo tietokoneen käyttöä mekaanisissa laitteissa, kamera-ajoissa portaikoissa ynnä muissa helposti mallinnettavissa elementeissä. Tietokoneanimaation alkuaikoihin liittyi kuitenkin myös nykyään hiukan hassulta tuntuva mutta tuolloin täysin loogiselta vaikuttanut ajatusharha tietokone = tieteistarina. Tarvittiin Pixar osoittamaan, että tietokone on vain väline, jolla kerrotaan inhimillisiä tarinoita inhimillisistä hahmoista.

Vuonna 2007 ei siis ollut yllätys, että Riemukkaan Robinsonin perheen päähenkilö oli pieni keksijäpoika, ja tarina rakentui aikamatkailun ja erilaisten keksintöjen ympärille. Tuolloin ei ollut tiedossa, että juuri tapahtunut Disneyn ja Pixarin yhdistyminen oli kulisseissa sekoittanut elokuvan tuotantoa – mutta se näkyi lopputuloksessa.

Elokuva on kekseliäs ja värikäs ja varsinkin tuohon maailmanaikaan näytti uskomattoman hienolta. Mutta tarina alkaa hyvin pian laahata, kun tekijät tyytyivät siihen, mitä uudella tekniikalla voi tehdä sen sijaan että olisivat miettineet onko se järkevää. Riemukas Robinsonin perhe syöksyy itsetarkoituksellisesta kaaoksesta ja ylilyödyn oudosta kohtauksesta toiseen ilman, että tarina etenee tai katsoja pääsisi siitä kärryille. Loppupuolella yksi Disneyn huonoimmista konnista vääntää sen katsojalle pitkään ja perusteellisesti.

Mikä pahinta, elokuvan sydämessä oli ikävä ajatus, jota tekijät eivät taatusti olleet tietoisesti tarkoittaneet. Perhekonseptin ympärillä pyörivä tarina näytti väittävän, että epäonnistujaa voi koulukiusata ja koulukiusatusta kasvaa epäonnistunut aikuinen. Mikä pahinta, sokeriseen loppuun ei päästä sillä, että kyseenalaistettaisiin kiusaaminen tai autetteisiin uhri trauman yli. Ei, todellisuutta pitää muuttaa niin, ettei kukaan epäonnistu, koska vain voittajat voivat päästä osaksi perhettä ja kasvaa entistä suuremmiksi voittajiksi.

Elokuvasta jäi sen verran paha maku suuhun, että tajusin juuri etten ole koskaan tullut antaneeksi sille uutta mahdollisuuttakaan.

Riemukas Robinsonin perhe (Meet the Robinsons)
2007
Disney-klassikko #47
Katselukertojen määrä: 1
Erityistä: Ensimmäinen Disney-elokuva, joka valmistui John Lasseterin Disneyn animaatiostudion luovaksi johtajaksi tulon jälkeen. Hänen astuttuaan remmiin 60 prosenttia aikaisemmin valmistuneesta materiaalista muuttui.

Lisää luettavaa