Kolumni: Pitävätkö huhut paikkansa? Amazon tulossa Netflixin apajille

Netflix on ollut striimauspalvelujen suurin ja kaunein jo pitkään.

Yhdysvalloissa sen rinnalla voi käyttää samantyyppisiä palveluja kuten Hulu ja Amazon Prime, joita ei Suomessa näy. Suomessa Netflixillä on tietenkin kilpailijoita kuten HBO Nordic ja Viaplay, mutta isompi haastaja on puuttunut.

Nyt sellainen on tulossa.

Wall Street Journal kirjoittaa, että kirjojen myynnillä aloittanut verkkokaupan jättiläinen Amazon on laajentamassa striimipalveluaan maailmalle. Amazon Prime on toistaiseksi Yhdysvaltojen lisäksi näkynyt vain muutamilla isoilla markkina-alueilla kuten Isossa-Britanniassa, Australiassa, Saksassa, Itävallassa ja Japanissa.

Nyt Amazon Prime on laajenemassa lähes kaikkialle maailmaan – mitä suurimmalla todennäköisyydellä myös Suomeen. Jos siis tieto pitää paikkansa.

Mahdollisen tiedon asiasta lipsautti Twitterissä entinen Top Gear -juontaja Jeremy Clarkson. BBC antoi Clarksonille potkut Top Gearista väkivaltaisen selkkauksen jälkeen. Nyt hän on Amazonin uuden Grand Tour -ohjelman tähti.

Clarkson lähetti useita twiittejä, joiden mukaan fanit pääsevät katsomaan hänen uutta ohjelmaansa 200 maassa joulukuussa. Amazon ei kuitenkaan ole virallisesti tiedottanut asiasta.

Jos tieto 200 maasta pitää paikkansa, niin Amazon Prime näkyy pian useimmissa maissa kuin Netflix. Netflix laajeni vuoden alussa 130 uudelle markkina-alueella, ja nyt striimipalvelu on käytössä jo 190 maassa. Kiina on ainoa laajempi markkina-alue, joka Netflixiltä vielä puuttuu.

Netflixille Amazonin laajeneminen tulee pahaan paikkaan. Netflixillä on mennyt pitkään hyvin, mutta laajenemisen jälkeen Netflixin tilausmäärä ei kasvanut aivan niin nopeasti kuin odotettiin. Vuoden kolmannella neljänneksellä tilanne kuitenkin on parantunut. Netflix on ilmoittanut hankkineensa 3,57 miljoonaa uutta tilaajaa, joista suurin osa on Yhdysvaltain ulkopuolelta. Kvartaali päättyi odotettua parempaan tulokseen. Yhteensä tilaajia oli 86,74 miljoonaa. Siitä lähes puolet eli noin 39 miljoonaa on Yhdysvaltain ulkopuolelta.

Nuo ovat valtavia lukuja, mutta Amazonin tulo kilpailemaan maailmanlaajuisille markkinoille kilpailijaksi ei varmasti ole Netflixin leirissä hyvä uutinen.

Netflix ei keksinyt käsitettä binge watching, mutta nykyään se yhdistetään nimenomaan Netflixin katseluun. Netflixillä on ollut suosittuja hittisarjoja kuten Orange is the New Black ja House of Cards. Se satsaa miljardeja dollareita omaan tuotantoon.

Amazon ei kuitenkaan ole jäänyt katselemaan sivusta. Se on osallistunut hyvinkin aggressiivisesti Hollywoodin tarjouskilpailuihin ja hankkinut oikeuksia moniin suosittuihin elokuviin ja sarjoihin. Amazonilla on Fortunen mukaan 18 miljardin dollarin käteisvarat, joten raha ei lopu heti kesken. Netflixin tapaan Amazon on satsannut alkuperäiseen tuotantoon kuten suosittuun Transparent-sarjaan ja The Man in the High Castle – jännäriin. Amazon sai jopa houkuteltua Woody Allenin tekemään elämänsä ensimmäisen televisiosarjan Crisis in Six Scenes.

Amazon ei ole julkistanut tilaajamääriä, mutta epävirallisen tiedon mukaan niitä on 65 miljoonaa, ja luku luonnollisesti kasvaa huimasti, kun kansainvälistyminen toteutuu. Netflixille Amazonin laajeneminen voi olla pelottava uhka, mutta meille kuluttajille kilpailutilanne on tervetullut asia. Aina parempi mitä enemmän vaihtoehtoja – ei kaikkea kuitenkaan ole pakko tilata.

Jussi Huhtala

Tässä kolumnisarjassa tarkastellaan kotiteatterijulkaisuja ja striimipalveluja sekä niihin liittyviä ilmiöitä. Seuraa kirjoittajaa Twitterissä: @JussiHuhta1a

Sarjan edellinen kolumni:
Ostaako Disney Netflixin? Huhuja ja spekulaatioita liikkeellä

Aiheet: