Pääkirjoitus: Elokuvien miljardikerhon ovet käyvät tiuhaan

3.8.2015 10:16

Monen klassisen Aku Ankka -tarinan lähtökohtana on Roope-sedän jäsenyys miljardöörikerhossa, jonka ehdot johtavat ties millaisiin seikkailuihin. Elokuvien puolella miljardikerhon jäsenyys tuntuu olevan yhä helpompaa.

Jurassic World nousi miljardi dollaria tienanneiden elokuvien joukkoon kerhon 22. jäsenenä – ja nopeimmin tittelin ansainneena.

Edellinen ennätyksen haltija oli toinen tämän vuoden hitti, Furious 7, jolta meni miljardirajan rikkomiseen huhtikuussa peräti 17 päivää. Jurassic World rikkoi ennätyksen neljällä päivällä.

Miljardikerhossa on tältä vuodelta jo kolmaskin elokuva, Avengers: Age of Ultron. Kun loppuvuodesta on tulossa uusi James Bond -seikkailu sekä etenkin kauan odotettu uusi Star Wars -elokuva, voi hyvinkin olla, että 2015 lyö laudalta elokuvavuoden 2012, jolloin jättimenestyskerhoon nousi peräti neljä elokuvaa (Hobitti: Odottamaton matka, Yön ritarin paluu, Skyfall ja The Avengers).

Miljardikerhon ovien yhä tiuhempaan käymiseen ovat vaikuttaneet pitkälti uusien massiivisten elokuvamarkkinoiden synty. Venäjä ja etenkin Kiina imevät tällä hetkellä niin paljon länsimaista hapatusta kuin niihin vain ehditään syöttää. Joinakin viikonloppuina Kiina on ollut jopa maailman suurin markkina-alue, vaikka titteli on aikojen alusta kuulunut Pohjois-Amerikalle.

Hittilistalta löytyy myös vastaus ikiaikaiseen kysymykseen miksi jatko-osia tehdään. Vain puolen kymmentä miljardiluokan elokuvista on alkuperäisiä tarinoita tai elokuvasarjan alkuosia. Jatko-osia tehdään, koska niitä katsotaan!

Samalla on myös selvää, että järjetön lippukassamenestys ei tee elokuvasta hyvää. Onneksi niitä uusiakin tarinoita keksitään. Tällä hetkellä niitä tuntuu tulevan animaation puolelta. Viimeksi Disneyn Frozen nousi superhitiksi, ja nyt näyttää siltä, että Pixarin Inside Out – Mielen sopukoissa on seuraamassa sen jalanjäljissä.

Jouni Vikman
Päätoimittaja

Lisää luettavaa