Audition

26.7.2002 00:00
    MAA VUOSI GENRE ENSI-ILTA

    Kulttielokuvaa harrastavissa piireissä kovaksi nimeksi viime vuosina kehittyneen Takashi Miiken ehkä tähän mennessä arvostetuin ohjaustyö Audition vuodelta 1999 on antanut odottaa Suomen ensi-iltaansa varsin pitkään. Elokuva säikytteli helsinkiläisiä yleisöjä ensimmäisen kerran jo alkusyksyn 2000 Helsinki Film Festivalilla (Rakkautta ja Anarkiaa). Nyt elokuva on sitten lopultakin tulossa yllättäen, vähän kuin puun takaa, viralliseen ensi-iltaansa 26. heinäkuuta.

    Elokuva pohjautuu japanilaisen, sensaatiomaisia aiheita kirjoissaan mielellään käsittelevän Ryu Murakamin romaaniin. Myös Murakami muistetaan Rakkautta ja Anarkiaa -ohjelmistossa olleesta shokkielokuvasta Tokyo Decadence (Topâzu, 1992). Tuon elokuvan päähenkilö, sadomasokistisia palveluksia tarjoava ilotyttö Ai näytti olevan ainoa normaali henkilöhahmo hullujen keskellä. Auditionin tarinaa kirjoittaessaan Murakami tuntuu kääntäneen tuon asetelman päälaelleen. Sadismi on mukana yhtenä aineksena molemmissa elokuvissa.

    Auditionin päähenkilö on keski-iässä leskeksi jäänyt Aoyama (Ryo Ishibashi), joka haluaa seitsemän vuoden yksinolon jälkeen avioutua uudestaan. Nyky-Japanin deittailukuvioita hyvin tuntematon mies ei kuitenkaan tiedä kuinka löytää uusi kumppani, ennen kuin televisiotuottajana työskentelevä ystävä tulee avuksi. Miehet päättävät järjestää yhdessä sarjan haastatteluja keksittyä televisiosarjaa varten, ja kutsuvat koe-esiintymiseen muutamia kymmeniä nuoria naisia, joiden henkilöprofiili vastaa Aoyaman toivomaa.

    Aika kiero temppu siis, ja ansaitsee jonkinlaisen rangaistuksen, mutta ei ehkä aivan niin ankaraa kuin minkä Aoyama elokuvan loppuun mennessä tulee kärsimään. Jo pelkkä CV ja valokuva saavat Aoyaman kiinnostumaan langanlaihasta, salaperäisen oloisesta ja vaiteliaasta Asamista (Eihi Shiina), ja kun haastattelut on pidetty on tästä tullut hänen valintansa. Asami ei tunnu olevan pahoillaan, vaikka mitään tv-roolia ei tarjoudukaan, ja vastaa myöntävästi Aoyaman illalliskutsuun. Seurustelu alkaa seesteisenä, mutta on päättyvä todella ravistelevaan kauhunkierteeseen…

    Varsin kaoottisella otteella elokuvia yleensä tekevän Takashin kerronnallinen ote pitää Auditionin kohdalla poikkeuksellisen hyvin. Tarinaa maltetaan rakentaa rauhallisesti ja lopun valttikortteja paljastamatta niinkin hyvin, että vielä lähes kaksituntisen elokuvan puolivälissä katsoja kuvittelee katsovansa ennemminkin romanttista Sleepless in Seattlea kuin sadistista Guinea Pigiä. Asamin arvoituksellista taustaa valotetaan mestarillisin kerronnallisin vedoin, vähitellen, kunnes viimeisen varttitunnin aikana helvetin portit lopulta aukeavat. Vaikka Audition on suurimmaksi osaksi romanttinen draama, harvoin on K18-varoitusleima yhtä ansaittu.

    Audition on kokonaisuutena erinomainen ja tekijänsä filmografiassa poikkeuksellisen koherentti teos, joka tuo ääriväkivallan taide-elokuvaan poikkeuksellisen muistettavalla tavalla. Laatutietoiselle yleisölle se on todellinen herkkupala, ja toivoa sopiikin että näin kesälomakaudellakin heistä riittävän moni löytää tämän pienen helmen.

    Lisää luettavaa