Che – Sankari

27.2.2009 00:00
    MAA VUOSI GENRE ENSI-ILTA

    Steven Soderberghin eeppisen Che-diptyykin ensimmäisessä osassa seurataan argentiinalaislääkärin tietä Kuuban vallankumouksen johtohahmoksi. Benicio Del Toron intensiivinen roolisuoritus kantaa taidokasta mutta etäiseksi jäävää dokudraamaa.

    Kaikki tuntevat Kuuban vallankumouksen johtohahmon Ernesto ”Che” Guevaran. Nekin jotka eivät osaa nimetä tuimakatseista, parrakasta miestä, joka järkähtämättä katsoo kaukaisuuteen T-paitojen rintamuksista, julisteista, kahvimukien kyljistä tai rintanapeista, tietävät miehen kapinan ja vastakulttuurin ikoniksi. Chen hahmoon liitetään valtava määrä merkityksiä, ristiriitaisiakin. Häntä ihaillaan samalla kun hänen sosialistista maailmankuvaansa vihataan.

    Che on kaikkien tuntema, mutta hänen kerrotaan jääneen etäiseksi jopa lähimmilleen. Steven Soderberghin kahteen osaan jaettu eeppinen dokudraama Che ei osallistu Guevaraan kohdistuvaan henkilöpalvontaan. Elokuvan ensimmäinen osa

    Che – Sankari kuvaa kiihkottomasti ja myyttejä purkaen nuoren idealistin tietä sissijohtajaksi.

    Ernesto Guevara syntyi Argentiinassa ja kouluttautui lääkäriksi. Opiskeluaikanaan hän kiersi moottoripyörällä Latinalaista Amerikkaa ja ravistui kurjuudesta ja köyhyydestä, jota kohtasi. Hän vakuuttui siitä, että Yhdysvaltojen tukemasta monopolikapitalismista, uuskolonialismista ja imperialismista päästäisiin eroon vain uuden maailmanjärjestyksen kautta. Mutta uuteen aikaan ei päästäisi rauhan keinoin: yhä useampi oli valmis aseelliseen vallankumoukseen.

    Guevara perehtyi marxismiin ja tutustui Meksikossa nuoreen kommunistikapinalliseen, Fidel Castroon. Guevara liittyi Castron luotsaamaan 26. heinäkuuta -liikkeeseen ja osallistui 82 miehen toteuttamaan Kuuban maihinnousuun, joka oli alku kaksivuotiselle vallankumoukselle. Sissiliikkeen tavoitteena oli syöstä presidentti Fulgencio Batista vallasta. Tavoite saavutettiin viisikymmentä vuotta sitten, tammikuussa 1959.

    Che – Sankari ei ole perinteinen henkilökuva. Vaikka Benicio Del Toron huikaisevalla intensiteetillä tulkitsema Che nähdään liki joka kuvassa, ei hänestä kerrota henkilönä paljonkaan. Che on vain yksi tekijä yksilöä suuremmassa tarinassa. Vielä vähemmän elokuva avaa muita henkilöhahmojaan, Castroa (Demián Bichir), Chen läheisyyteen ilmestyvää kaunista Aleidaa (Catalina Sandino Moreno) tai Sierra Maestra -vuorille sijoittuneita sissitaistelijoita. Che – Sankari on sotaelokuva, mutta siinä alkaa toden teolla tapahtua vasta viimeisen puolen tunnin aikana. Santa Claran taistelua kuvaava loppujakso onkin sitten erinomainen.

    Elokuvaa valmisteltiin seitsemän vuotta. Che on yksityiskohtiaan myöten taitavaa, huolellista työtä. Taustatutkimusta tehtiin niin Kuubassa kuin Boliviassakin. Tekijät kävivät läpi valtaisan määrän dokumentteja, tekstejä ja valokuvia, ja he haastattelivat muun muassa kolmea yhä elossa olevaa sissiä, jotka taistelivat Chen rinnalla. Che kuvattiin Espanjassa, Puerto Ricossa ja Meksikossa. Peter Andrews -salanimen taakse piiloutunut Soderbergh kuvasi elokuvan tapansa mukaan itse.

    Che sai maailman ensi-iltansa Cannesin elokuvajuhlilla, jossa Del Toro palkittiin parhaana miesnäyttelijänä. Che joutui Yhdysvalloissa hankalaan tilanteeseen, sillä elokuvalle ei tahtonut löytyä levittäjää. Pääosin espanjaksi puhutun elokuvan menestykseen ei alkuun luotettu, onhan amerikkalaisyleisö tunnetusti haluton tavaamaan käännöstekstityksiä.

    Fragmentaarinen elokuva liikkuu usealla aikatasolla. Vallankumouskuvausta rikkovat haastattelupätkät, joissa Che nähdään kasvokkain toimittaja Lisa Howardin (Julia Ormond) kanssa sekä jaksot, joissa Che vuonna 1964 esiintyy YK:n yleiskokouksessa Kuuban edustajana. Raskaasti kulkevan elokuvan rakenne ei ole täysin onnistunut.

    Siinä missä Walter Sallesin Moottoripyöräpäiväkirjat (2004) loi nuoresta Chestä helposti lähestyttävää, energistä hahmoa, käy Soderberghin Che elokuvan edetessä yhä keskittyneemmäksi ja viileämmäksi. Hän on joukkojensa ja Kuuban kansan käytettävissä, mutta kiehtovan, turhauttavankin salaperäinen. Del Toro onnistuu mahdottomassa: hän on kaiken aikaa hätkähdyttävän läsnä, mutta sittenkin toisaalla. Hänen läpitunkematon tulkintansa vihjaa, että Che oli vain lainaa tulevaisuudelta.

    Lisää luettavaa