Leviathan

Venäläisen nykyelokuvan valioita.

15.4.2015 00:01
MAA VUOSI GENRE ENSI-ILTA 17.04.2015

Leviathan on paitsi valasta tarkoittava hepreankielinen sana myös myyttinen merihirviö, joka esiintyy Vanhassa testamentissa. Samalla nimellä tunnetaan filosofi Thomas Hobbesin teos, jossa merihirviötä verrataan valtioon.

 

Nämä viittaukset ovat mukana Andrei Zvjagintsevin elokuvassa, joka sisältää ahneen valtion edustajan sekä valaita ja niiden luurankoja. Selvempi yhteys Vanhaan testamenttiin löytyy pikemminkin Jobin kirjasta. Raamatullisia vertauskuvia elokuvissaan ennenkin käyttänyt Zvjagintsev on tehnyt nykyaikaan siirretyn tarinan miehestä, joka Jobin tavoin ei saa vastausta rukouksiinsa.

Vieraskielisen elokuvan Oscaristakin kilpaillut elokuva kertoo Aleksei Serebrjakovin esittämästä automekaanikosta nimeltä Kolja, joka asuu perheensä kanssa Barentsinmeren rannikolla.

Paikallinen pormestari (Roman Madjanov) on iskenyt silmänsä Koljan kotitaloon, joka sattuu sijaitsemaan mukavalla paikalla. Niljakas pormestari haluaa pakkolunastaa talon vaatimattomalla summalla – ehkäpä rakentaakseen tilalle komean datšan.

Kuumapäinen ja vodkaanmenevä Kolja pyytää Moskovaan muuttanutta armeijakaveriaan Dmitriä hätiin. Lakimiehen koulutuksen saaneesta ystävästä onkin apua, mutta korruptoituneessa ja byrokraattisessa pikkukaupungissa on vaikea saada oikeutta. Tilannetta mutkistaa sekin, että Dmitri ja Koljan vaimo alkavat viihtyä hieman liian hyvin keskenään.

Pian ongelmissa ei olekaan kyse enää vain Koljan ja pormestarin kiistasta. Myös avioliitto alkaa hajota liitoksissaan, ja Kolja tuntuu menettävän paitsi omaisuutensa myös läheisensä. Valtion lisäksi kirkkokin tuntuu olevan Koljaa vastaan.

Venäläinen elokuva Suomen teattereissa on nykyään harvinaisuus. Leviathan kuuluu venäläisen nykyelokuvan valioihin, joten on hienoa, että sen voi meilläkin nähdä valkokankaalta. Zvjagintsevin aiemmista elokuvista esikoisohjaus Isän paluu (2003) sai Suomessa teatterilevityksen, mutta The Banishment (Izgnanie, 2007) ja Elena (2011) nähtiin vain festivaaleilla.

Leviathanin yleisilme on karun naturalistinen mutta samalla oudon kaunis. Elokuva on täynnä tyylikkäitä visuaalisia ratkaisuja ja taitavasti suunniteltuja kameran liikkeitä.

Leviathan on hyvin vakava elokuva, mutta vastapainoksi siinä on yllättävän komediallisia jaksoja, joissa käydään viinanhuuruisella metsästysretkellä ja ammuskellaan entisten neuvostojohtajien kuvia. Ennen kaikkea Leviathan on kuitenkin traaginen tarina.

Zvjagintsevin tyyliä on verrattu venäläiseen mestariin Andrei Tarkovskiin, ja jotain samaa onkin esimerkiksi siinä, miten Zvjagintsev yhdistelee virtaavaa vettä ja muita luonnonelementtejä kuvakerrontaan.

Zvjagintsev ei kuitenkaan ole mikään Tarkovskin matkija vaan omaääninen elokuvantekijä, jollaisia on harvassa.

Leviathan -elokuvan traileri

Lisää luettavaa