Pystyssä

24.5.2013 09:49
MAA VUOSI GENRE , ENSI-ILTA 24.05.2013

Elli on yliopisto-opiskelija, jolla on ongelmia taloutensa tasapainottamisessa. Kun eräs yhden illan juttu käsittää Ellin toiminnan väärin, nuori nainen tajuaa, että irtoseksillä pystyy myös tienaamaan. Myös Iiriksen maailma pyörii rahan ympärillä. Hän on pelivelkoja ja muita vippejä perivän alamaailman pienen käsikassararyhmän johtohahmo, joka väkivallalla ja sillä uhkaamalla lyhentää omaa velkaansa järjestäytyneelle rikollisuudelle.

Iiris tuntee vetoa aisapariinsa Andreihin, ja erään hieman käsistä karkaavan perintäkeikan adrenaliinihöyryissä he ylittävät työtoveruuden rajat. Andrei ihastuu kuitenkin romanttisesti Helsingin yössä sattumalta kohtaamaansa Elliin, joka vastaa tunteisiin.

Pystyssä on naishahmoissaan poikkeuksellinen elokuva. Se olisi helposti voinut lipsahtaa pelkän väkivaltaisen seksploitaation puolelle ja tehdä päähenkilöistään uhreja. Sen sijaan elokuvan nimelle tulee kaksoimerkitys: velkaantuneinakin Elli ja Iiris pyrkivät pystyyn ja seisomaan omilla jaloillaan vaikka hieman horjuenkin.

Kestää kauan ennen kuin Elli ja Iiris kohtaavat, mutta Márton Jelinkó onnistuu elokuvallisin keinoin rinnastamaan heidät alusta pitäen. Naiset edustavat toistensa tukahdutettua puolta: Iiris halveksii tyhjäpäinä pitämiään miesten armoille antautuvia naisia, ja Elli kieltää itseltäänkin totuuden huoraamalla Iiriksen edustamalle pimeälle puolelle astumisesta.

Pystyssä on tehty minibudjetilla, mutta se ei yritäkään näyttää resurssejaan kalliimmalta. Sen sijaan se panostaa nimenomaan täydellä kunnianhimolla tehdyltä elokuvalta näyttämiseen siinä suurimmaksi osaksi onnistuen. Jelinkón kevyellä otteella tekemä ohjaus antaa tilaa Heidi Lindénin ja Kristiina Puukon vahvoille roolisuorituksille. Kuvauksen, valaistuksen ja lavastuksen toimivuuteen kiinnittää huomiota lähinnä silloin, kun ne todennäköisesti ajanpuutteesta johtuen satunnaisesti hieman horjahtavat.

Sliipatun virtaviivaisia jännitysdraamoja suosiville Pystyssä-elokuvaa ei ehkä voi suositella, mutta se on rosoisimmillaankin yllätyksiä täynnä oleva suoritus, joka saa odottamaan mitä tekijät tulevaisuudessa saavat aikaan mahdollisesti isommilla resursseilla.

Lisää luettavaa