Spotlight

GENRE ENSI-ILTA 29.01.2016 TÄHDET
spotlight-juliste

Journalismi ei ole kovin seksikäs elokuvan aihe. Jos toimittajia on hahmoina elokuvissa, niin yleensä he ovat kieroja vehkeilijöitä tai muuten vaan idiootteja.

Jos toimittaja on joskus harvoin sankari, niin kyseessä on tutkiva journalisti, joka paljastaa yhteiskunnan epäkohtia. Kuten vaikkapa Watergate-skandaalista kertovassa Presidentin miehissä (1976) tai meillä suoraan dvd:llä ilmestyneessä Jeremy Rennerin jännärissä Kill the Messenger (2014).

Spotlight kuuluu tähän lajityyppiin. Tositapahtumiin perustuva elokuva sijoittuu vuoden 2001 Bostoniin. Paikallisen Boston Globe -lehden tutkivat journalistit pääsivät selville katolisen kirkon piirissä tapahtuneista lukuisista tapauksista, joissa papit käyttivät lapsia seksuaalisesti hyväksi.

Tapahtumasarjan käynnisti uuden päätoimittajan saapuminen. New Yorkissa ja Miamissa työskennellyt Martin Baron (Liev Schreiber) tulee Bostoniin ulkopuolisena, sillä hän on juutalainen voimakkaan katolisessa kaupungissa.

Baron havaitsi ensi töikseen, että Boston Globessa oli kirjoitettu tapauksesta, jossa jo eläkkeelle jäänyt pappi oli tuomittu yli sadan pikkupojan hyväksikäytöstä. Dokumentit kuitenkin arkistoitiin ja merkittiin salaisiksi. Juttukin jäi vähälle huomiolle. Baron halusi saada selville, onko katolisen kirkon piirissä järjestelmällistä piilottelua. Lehden tutkivan journalismin tiimi, jota kutsutaan nimellä Spotlight, käärii hihat ja ryhtyy tutkimaan tapausta tarkemmin.

Tarinan lopputuloksen voi tietää etukäteen, mutta se ei haittaa, sillä tapaus on täynnä kiinnostavia vaiheita. Tapahtumapaikat ovat lähinnä koruttomia lehden toimituksia tai ankeita virastoja, mutta sekään ei elokuvan tehoa vähennä. Taitavasti laaditun käsikirjoituksen lisäksi elokuvassa on loistava näyttelijäkaarti. Michael Keaton osoittaa Spotlight-tiimin vetäjänä, että Birdman ei ollut pelkkä onnekas sattuma hänen myöhemmällä urallaan. Merkittävässä roolissa on myös aina yhtä karismaattinen Stanley Tucci.

Spotlightissa on itse asiassa niin hieno näyttelijäkaarti, että lahjakkaat nuoremmat nimet Mark Ruffalo ja Rachel McAdams tuntuvat jäävän muiden varjoon.

Visuaalisesti pelkistetystä mutta tyylikkäästä kuvauksesta vastaa Masonobu Takayanagi (Black Mass). Howard Shoren musiikki tukee tapahtumia hienovaraisesti.

Spotlightin ohjaaja Tom McCarthy tunnetaan hienoista draamaelokuvistaan kuten The Station Agent (2003), The Visitor (2007) ja Win Win (2011). Edellinen elokuva oli tosin omituinen harha-askel, Adam Sandlerin kanssa tehty fantasiakomedia The Cobbler (2014). Nyt McCarthy palaa hänelle tutulle aiheelle. Spotlight on älykkäästi kirjoitettu tiivistunnelmainen draama, jollaisia ei Hollywoodissa tehdä liikaa. Se on tärkeä elokuva tärkeästä aiheesta.