kirjoittajat: Niina Holm

The Handmaiden

Eteläkorealainen Park Chan-wook muistetaan verisen tyylikkäästä ”kostotrilogiastaan” Sympathy for Mr. Vengeance (2002), Oldboy (2003), Lady Vengeance (2005). Väkivallan estetisoijana tunnetun ohjaajan viimeisimmässä elokuvassa väkivaltaa on lähinnä pinnan alla, ja se on luonteeltaan vihjailevaa ja aistillista. Päähuomion saa naisvartalo, jota sidotaan ja kuritetaan, palvotaan ja rakastellaan.

Valmistujaiset

Cristian Mungiun Valmistujaiset-elokuvan näkökulma on Romeo Aldean (Adrian Titieni), romanialaisen pikkukaupungin viisikymppisen lääkärin. Romeo on näennäisen menestynyt mies, jonka silmäterä, välkky ja kunnianhimoinen Eliza-tytär (Maria-Victoria Dragus), on juuri 18 ja valmistumassa koulustaan. Huolehtivan isän mieltä painaa jo Elizan seuraava askel: tämä suunnittelee psykologian opintoja ulkomailla.

Hymyilevä mies

Juho Kuosmasen (Kestomerkitsijät, 2007; Taulukauppiaat, 2010) ensimmäisessä pitkässä elokuvassa toimii kaikki. Hymyilevä mies hurmaa jo avauskohtauksellaan esitellessään elokuvan sankarin, vaatimattoman ja vähän varautuneen työläismiehen, nyrkkeilijä Olli Mäen, jota Jarkko Lahti erinomaisesti tulkitsee. Elokuvan edetessä se, että Hymyilevä mies voitti Cannesin kakkossarjan viime toukokuussa, tuntuu yhtäkkiä toissijaiselta tiedolta – tärkeintä on elokuvan ihme, rakkaus lajiin.

Suffragette

Suffrageteiksi kutsutut ensimmäisen aallon feministit ajoivat naisasiaa yhteenottoja pelkäämättä ja rajuimmillaan henkensä kaupalla. Brittinaisten äänioikeustaistelua kuvaava Suffragette on tärkeä ja hiljentävä elokuva, joka kärsii epätasaisesta toteutuksesta.

Mustang

Eräässä Mustang-elokuvan alkukohtauksista sisukas Lale-tyttö (Günes Sensoy) huutaa juoruilevalle naapurille: ”Antavatko paskanväriset vaatteesi sinulle oikeuden tuomita?”. Esiteini-ikäinen Lale on sisarussarjansa nuorimmainen, ja häntä turkkilaisohjaaja Deniz Gamze Ergüven käyttää esikoiselokuvansa todistajana, sen silminä ja korvina.

Boyhood

Richard Linklaterin elokuvien lämpö, intiimiys ja arkisuus tekevät erityisen hyvää juuri nyt, kun valkokankaat on täytetty pääosin jättimäisillä, ontoilla ja varman päälle tehdyillä Hollywood-tuotteilla. Rakkautta ennen -elokuvasarjastaan tunnetun elokuvantekijän uusi elokuva, perhesuhteisiin tarkentava Boyhood, on poikkeuksellinen teos monessakin mielessä.

Fading Gigolo

Hellä, höhlä ja harmiton Fading Gigolo on perinnetietoinen seksikomedia, joka heilauttaa kulunutta mutta rakasta New York Yankees -lippistä Woody Allenin urbaanien ihmissuhde-elokuvien suuntaan.

Laulu

Jussi Huovinen, 89, asuttaa yksin synnyinkyläänsä Hietajärveä. Hän on viimeinen runonlaulajamme, joka on oppinut laulunsa perinteisellä tavalla, äidiltään ja isältään. Dokumenttielokuva Laulu seuraa Jussia ja hänen oppilastaan, kuvataiteilija ja sarjakuvataiteilija Hanneriina Moisseista, 35. Kummallakin heistä on suruaika: Jussi on menettänyt vaimonsa, Hanneriinalta on kadonnut isä.

Näin unta elämästä

Joka päivä kaksi suomalaista päättää elämänsä itse. Vakavista itsemurha-ajatuksista kärsii jopa 10 prosenttia ihmisistä. Suurella osalla meistä on tuttavapiirissään joku, joka on käyttäytynyt itsetuhoisesti tai yrittänyt itsemurhaa. Ei liene lamauttavampaa tunnetta kuin pelätä läheisensä puolesta: mitä jos hän tekee itselleen jotakin?

Nymphomaniac

Lars von Trier on kiistelty, jopa väärinymmärretty hahmo, yksi harvoista nykyelokuvan enfant terribleistä. Selvää on, että hänen uusin elokuvansa Nymphomaniac kääntää yhä useamman häntä vastaan. Neljän hämmentävän, joskin kiistatta kiinnostavan, tunnin jälkeen ei voi olla ottamatta huomioon mahdollisuutta, että Trier on henkisesti sairas ihminen, jonka töissä ei ole tarkastelua kestävää filosofiaa – ehkei edes mitään mieltä.

Her

Konerakkaus on ottanut elokuvissa monia muotoja, mutta ihmisen ja tekoälyn yhteyttä ei liene koskaan kuvattu yhtä arkisesti, hauskasti ja liikuttavasti kuin Spike Jonzen romanttisessa scifi-komediassa Her.