Maa: Italia

Hulluna onnesta

Hulluna onnesta on kuin astetta älyttömämpi ja huomattavasti koskettavampi versio Thelmasta ja Louisesta. Eroja Ridley Scottin klassikon ja italialaisen nykyelokuvan huippuohjaaja Paolo Virzin elokuvan välillä on toki monia, mutta perusasetelmiltaan niitä voi kutsua sisarelokuviksi.

Muistoja äidistäni

Keski-ikäinen journalisti Massimo (Valerio Mastandrea) on tietämättään menneisyytensä vanki. Tarkemmin sanottuna hän ei ole koskaan kunnolla toipunut siitä, että hänen rakas äitinsä (Barbara Ronchi) kuoli salaperäisesti, kun Massimo oli vielä pieni lapsi. Pojastaan vieraantuneelle isälle se on itsestään selvää, samoin potentiaalisille lemmenkohteille, jotka nopeasti huomaavat miehen olevan tunnetasolla turta. Mutta aina yhtä ihanan Bérénice Bejon esittämän Elisan tavatessaan Massimo alkaa hiljalleen tulla kuorestaan.

Salaisuuksien illallinen

Pelataanko peliä? Valitse kuusi läheisintä ystävääsi, mieluusti pariskuntia, ja kutsu heidät kostealle illalliselle pitämään hauskaa. Ehdota jossain vaiheessa iltaa, että kännykät asetetaan pöydälle ja jokainen vastaanotettu viesti luetaan ääneen ja puhelut kuunnellaan kaiuttimien kautta koko porukan voimin. Uskaltaisitko lähteä tällaiseen leikkiin mukaan? Onko sinulla jotain salattavaa?

Fuocoammare – Tuli merellä

12-vuotiaalla Samuelella on ongelma: vaikka hänen perheensä ja kaikki perheet heidän ympärillään ovat kalastajia, Samuele kärsii merisairaudesta. Lisäksi hän karsastaa, mikä haittaa kivien heittelyä ja ritsalla leikkimistä. Vaikka Samuelen lääkäri hoitaa myös huonossa kunnossa saarelle saapuvia maahanmuuttajia, heidän tiensä eivät koskaan kohtaa.

Palaa luokseni vielä

Anna (Juliette Binoche kanavoimassa onnistuneesti sisäistä Anna Magnaniaan), ranskalaisnainen, jonka italialainen mies on jättänyt hänelle huvilan jossain päin Sisiliaa, on surun murtama. Ainakin kunnes paikalle saapuu hänen poikansa tyttöystävä Jeanne (upea Lou de Laâge). Nuori nainen on huolissaan poikaystävänsä radiohiljaisuudesta. Vaikka he ovat sopineet tapaamisesta aikaisemmin, nuorukainen ei viime aikoina ole vastannut puhelimeen. Miestä pääsiäisen alla odotellessa Anna ja Jeanne lähentyvät hiljalleen. Mutta Annalla on traaginen salaisuus, jota hän ei ole valmis vielä jakamaan.

Suburra

Jo Suburran alkukohtaus lupaa, että tulossa on jotain suurta ja järisyttävää. Vatikaanin uumeniin päässyt kamera kuvaa takaapäin hauraanoloista paavia, joka pyytää nuorta pappia kumartumaan kuiskausetäisyydelle. Katolisen kirkon päämiehen sanat saavat nuorukaisen pahasti tolaltaan. Pian tämän jälkeen kuvaan ilmestyy päivämäärä sekä pahaenteinen teksti ”7 päivää kaaokseen”.

A Bigger Splash

Luca Guadignino ottaa lähtökohdakseen vuoden 1969 Alain Delon -elokuvan Vaarallinen loma ja saa aikaiseksi ensimmäisen maailman ongelmia. Koomikko Louis C.K:n määritelmän mukaan ne kertovat elämän olevan niin upeaa, että on itse keksittävää ongelmia, jotta voisi olla jostain tolaltaan.

Youth

Italian kärkiohjaajiin kuuluvan Paolo Sorrentinon uusi elokuva jakoi kriitikot jyrkästi kahteen leiriin Cannesissa. Joillekin Sorrentinon uutuus oli valovuosien päässä mestarin edellisestä elokuvasta, jumalaisesta Oscar-voittajasta Suuri kauneus (2013). Toiset näkivät Youthin puolestaan sen teemojen ja ajatusten luonnollisena ja hauskasti leikittelevänä jatkona, hurmaavana pohdiskeluna ajan ja elämän kulumisesta kahden viisaan vanhuksen näkökulmasta.

Tale of Tales

Kahdesti Cannesin festivaalin Grand Prix’n elokuvillaan Gomorra (2008) ja Reality (2012) voittanut Matteo Garrone tekee kiehtovan täyskäännöksen uusimmalla ohjauksellaan. Rujon realistisen mafiadraaman ja julkkiskulttuuria hapokkaasti kritisoivan tosi-tv-satiirin jälkeen Garrone hylkää todellisuuden ja sukeltaa sadun ja mielikuvituksen maailmaan. Samalla kyseessä on italialaisohjaajan englanninkielinen debyytti.

Koodinimi U.N.C.L.E.

Kulttimainetta nauttivaan 60-luvun tv-sarja Napoleon Soloon perustuva Koodinimi U.N.C.L.E. on hyvä esimerkki siitä, kuinka aivan kaikkea ei tarvitsisi tehdä uudelleen. Käsikirjoittaja-ohjaaja Guy Ritchie (Sherlock Holmes, Puuta, heinää ja muutama vesiperä) esittelee kylmän sodan aikaisen maailmansa esimerkillisesti, mutta sortuu samalla Hollywoodin perisyntiin, sillä komean elokuvan sisältö jää olemattoman ohueksi.

Winx Club – Syvyyksien salaisuus

Winx Club – Syvyyksien salaisuus on elokuva Iginio Straffin luoman animaatiosarjan pohjalta. Sarjahan kertoo joukosta keijuja, jotka kaveeraamisen välissä taistelevat pahaa noitakolmikkoa vastaan ja tapailevat poikaystäviään. Keijujen maailma on kaunis ja värikäs mikä miellyttää varmasti ala-asteikäisiä pieniä tyttöjä. He ovat selkeästi tämän sarjan kohdeyleisö.