Mika Kaurismäki: Tie pohjoiseen ei olisi syntynyt ilman Loiria ja Edelmannia

27.8.2012 17:45

Perjantaina teattereihin tulleen Tie pohjoiseen -elokuvan isä-poika-tarinaa kuljettavat Vesa-Matti Loiri ja Samuli Edelmann, joiden omasta värikkäästä elämästäkin löytyi ohjaaja Mika Kaurismäen mukaan ammennettavaa. Ilman kyseisiä näyttelijöitä elokuvaa ei olisi koskaan tehty.

Teksti: Elina Järvi

Mika Kaurismäki kirjoitti 1980-luvulla Italiassa rungon isä-poika-elokuvaan, mutta poliittisella kulmalla kulkenut tarina jäi kolmeksi vuosikymmeneksi pöytälaatikkoon. Kun Vesa-Matti Loiri ja Samuli Edelmann 2000-luvun loppupuolella ilmaisivat kiinnostuksensa yhteiseen elokuvaan, teemalle löytyi käyttöä. Kaurismäen ja Sami Keski-Vähälän käsikirjoituksessa nuoren ohjaajan aikoinaan tekemä poliittinen kärki tippui pois: Tie pohjoiseen -elokuvan juoneksi nousi isän ja pojan kolhuja saanut suhde, jonka selvittämiseen tarvitaan pitkä automatka.

– Elokuvassa liikutaan tietoisesti tragedian ja komiikan raja-alueilla. Ja kun Vesku on kyseessä, komedia on aina väistämättäkin läsnä, Kaurismäki sanoo.

Hän on yhdistänyt komiikkaa ja herkkiä aiheita ennenkin, esimerkiksi Petri Karran romaaniin pohjautuneessa elokuvassaan Haarautuvan rakkauden talo.

– Kipeä aihe menee usein paremmin perille, kun se käsitellään komedian kautta. Elokuva olisi raskasta katsottavaa, jos se olisi puhdasta arkirealismia.

Timo Porola (Edelmann) nauttii menestystä konserttipianistina, mutta potee siviilielämässään tuskaa epäonnistumisestaan aviomiehenä ja isänä. Asiat eivät – ainakaan aluksi – helpotu, kun hän eräänä iltana löytää kotiovensa edestä kuorsaavan viinanhöyryisen miehen (Loiri). Leo Porola lähti 35 vuotta sitten merille ja tuli nyt varoittamatta takaisin. Isällä on pojalleen näytettävää, joten hän hommaa kerrostalon pihaan valmiiksi vanhan Cadillacin. Timo on kuski, Leo määrää reitin. Leo on muutenkin elokuvan selkeä päähenkilö, Timo taas isänsä peili.

– Veskulle holtittoman isän rooli tuntui istuvan hyvin. Tämä on myös Veskun comeback-elokuva, eikä hän tämän jälkeen ehkä enää elokuvia teekään. Halusin antaa hänelle sen tilan ja huomion, mikä hänelle kuuluu ja mikä on koko elokuvan kannalta tärkeää, luonnehtii Kaurismäki.

Tie pohjoiseen on suurelle yleisölle suunnattu elokuva, jossa hyödynnetään eri tahojen nimekkyyttä. Vaikka elokuviin tehdään useimmiten ensin käsikirjoitus ja vasta sitten valitaan näyttelijät, ei Tie pohjoiseen olisi Kaurismäen mukaan syntynyt ilman Loiria ja Edelmannia. Tarina tehtiin heille. Muun muassa Mari Perankoskelle, Peter Franzénille, Irina Björklundille, Aake Kallialalle, Rea Mauraselle ja Elina Knihtilälle löytyi niin ikään sopivat sivuroolit jo elokuvan syntyprosessin alkuvaiheessa. Näyttelijäkeskeisen työtavan ohjaaja totesi hyväksi jo vuosia sitten.

– Minulla oli esimerkiksi Arvottomissa jo ennen käsikirjoitusta tiedossa, että siinä näyttelee Matti Pellonpää. Ja että Rossossa on Kari Väänänen.

Tie pohjoiseen haluttiin toteuttaa mahdollisimman riskittömästi, vaikka kuvauspuitteet ovat liikkuvassa autossa hyvin erilaiset kuin studiossa. Vanha Pontiac Catalina, jolla Loiri ja Edelmann matkustivat kuvauksissa yli 800 kilometriä, oli jo itsessään yksi jännitysmomentti.

– Autoteknikko kulki varmuuden vuoksi koko ajan mukana. Mutta auto kesti ihmeen hyvin Lappiin asti.

Kaurismäen haastavin roadmovie tämä ei silti ollut. Se tehtiin vuonna 2004.

– Kuvasimme Honey Babyä Saksassa, Leningradissa, Liettuassa, Latviassa ja Muurmanskissa. Sääolosuhteet ja osa kuvausmaista olivat hankalia. Tie pohjoiseen oli siihen verrattuna piknik.

Lue lisää Tie pohjoiseeen -elokuvasta uudesta Episodista 8/2012. Nyt lehtipisteissä!

 

Lisää luettavaa