Tyttöjen välinen seksi on suorasukaista ja tunteet aitoja

13.12.2013 06:27

Cannesin Kultaisen palmun voittanut Adelen elämä: osat 1 ja 2 kertoo nuoren tytön seksuaalisesta heräämisestä, ensirakkaudesta, erosta ja kasvusta aikuiseksi. Yksinkertaiselta kuulostavan tarinarungon taakse kätkeytyy mestariteos, jonka sisältämät tunteet ovat raastavan aitoja, kuvat polttavan todellisia ja seksi hätkähdyttävän suorasukaista.

Teksti: Tuomas Riskala, Cannes

Adèle (Adèle Exarchopoulos) on Pohjois-Ranskassa asuva 15-vuotias tyttö, joka ei ole ikinä ajatellutkaan muuta kuin ryhtyvänsä seurustelemaan poikien kanssa. Sitten Adèle tapaa sinihiuksisen Emman (Léa Seydoux), vanhemman ja avoimesti lesbon taideopiskelijan, joka keikauttaa koulutytön maailman ympäri.

Abdellatif Kechichen elokuva Adelen elämä: osat 1 ja 2  perustuu pohjoisranskalaisen Julie Maroh’n sarjakuvaan Blue is the Warmest Color (Le Bleu est une couleur chaude), joka ilmestyi 2010. Maroh aloitti lukuisia palkintoja kahmineen esikoisalbuminsa tekemisen jo 19-vuotiaana ja sai sen valmiiksi viisi vuotta myöhemmin.

– Rakastuin sarjakuvan ideaan kuinka elämä kääntyy erään kohtaamisen ansiosta ylösalaisin ja saa päähenkilön ymmärtämään kuka hän on. Tarinan sovittamisessa elokuvaksi oli kuitenkin paljon työtä. Lopputulos eroaa sarjakuvasta merkittävästi jo senkin vuoksi, että se sijoittuu 1990-luvulle. Halusin korostaa kohtaamisen merkitystä, yhdessä elämisen vaikeutta ja eron vaikutusta päähenkilön kehitykseen. Lisäksi pohjalla vaikutti pitkäaikainen haluni tehdä elokuva naispuolisesta opettajasta, hänen intohimostaan työssään, sen ulkopuolella ja ihmissuhteissa, Abdellatif Kechiche kiteyttää huoneelliselle festivaalireporttereita.

Tunisialaissyntyinen Kechiche, 52, on yksi Ranskan arvostetuimmista ohjaajista, jota monikaan ei tunne maan ulkopuolella arthouse- ja festivaalipiirejä lukuun ottamatta. Kaikkia Kechichen elokuvia leimaa vahva autenttisuuden ja läsnäolon tunne, joka korostuu pitkien yhtäjaksoisten ottojen, käsivarakuvauksen ja tiiviiden lähikuvien kautta.

– En tee sitä tietoisesti, mutta huomaan niiden hallitsevan kerrontaani. Lähikuvat antavat mahdollisuuden tallentaa hyvin hienovaraisia ilmeitä ja tunteita, jotka jäävät huomaamatta tosielämässä, Kechiche määrittelee.

Ohjaaja myös kuvaa paljon, ja se näkyy usein lopputuloksen pituudessa. The Secret of the Grain kestää 151 ja Black Venus 162 minuuttia. 179-minuuttinen Adelen elämä: osat 1 ja 2 koostettiin puolestaan yli 800 tunnista kuvattua materiaalia. Kahdelle kuukaudelle aikataulutetut kuvaukset venyivät lähes puoleen vuoteen.

Näyttelijöiden mukaan Kechichen läsnäoloa ei aina edes huomaa kuvauspaikalla. Ehkä se on tapa, jolla ohjaaja saa näyttelijöistään niin paljon irti. Kechiche ei myöskään halua näyttelijöiden pohtivan tarinaa liikaa ja mielellään unohtavan käsikirjoituksen sen kerran luettuaan.

– Luin käsikirjoituksen kerran, ja sen jälkeen hän halusi minun unohtavan sen. Hän halusi, että elän Adèlen elämää, enkä toista mitä siitä on kirjoitettu. Hänen ohjaustyylinsä on poikkeuksellisen välitön. Et voi olla aina varma milloin sinua kuvataan ja milloin ei, Adèle Exarchopoulos kertoo ohjaajan työskentelytavoista.

– Abdel on yksi parhaista ohjaajista, joiden kanssa olen työskennellyt. Hänelle kuvaaminen on jatkuva prosessi. Hän pystyy leikkaamaan materiaalista vaikka miljoona versiota niin halutessaan. Hänen tapansa tehdä elokuvaa on elää hetkessä, Emmaa esittävä Léa Seydoux kehuu.

Elokuvan eksplisiittiset seksijaksot herättävät toimittajissa odotetun paljon kysymyksiä. Adèlen ja Emman välinen ensimmäinen rakastelu kestää valkokankaalla yli kuusi minuuttia, mutta sen kuvaaminen vei peräti kymmenen päivää. Molemmat näyttelijät käyttivät oraaliseksikuvissa vaginaproteeseja.

– Halusin kuvata seksikohtaukset mahdollisimman kauniisti, koska kyseessä on kaunis asia. Niinpä kiinnitimme paljon huomiota valaistukseen ja siihen, että kuvat näyttäisivät melkein kuin maalauksilta ja niissä hekumoivat vartalot kuin veistoksilta, Kechiche runoilee.

– Seksi on mukana jo sarjakuvassa, joten tiesimme mitä odottaa. Mutta Abdel myös varoitti meitä etukäteen, että haluaa kuvata kaiken mahdollisimman avoimesti ja realistisesti. Se ei ollut lopulta lainkaan niin rankkaa kuin kokea kaikki ne tunteet, jotka hahmoni käy läpi. Seksihän on täysin luonnollista ja kaikki pitävät siitä. Miksi sitä pitäisi siis peitellä, Exarchopoulos toteaa.

Lue lisää elokuvasta uudesta Episodista 12/2013. Ilmestyy 13.12.2013.

 

 

 

Lisää luettavaa