Michael Fassbender alkaa olla tuttu näky Lontoon elokuvajuhlilla. Hän esiintyy paitsi Shamessa myös David Cronenbergin uusimmassa, A Dangerous Methodissa. Vaikka paikalla ovat myös Viggo Mortensen ja kirjailija Christopher Hamilton, Cronenberg herättää eniten kiinnostusta tällä kertaa. Eroaako hänen uusin, joidenkin jopa pukudraamaksi nimeämä elokuva ohjaajan aiemmista töistä niin paljon kuin monet väittävät?

Elokuva on herättänyt ihmetystä ohjaajan fanien keskuudessa. Jotkut jopa väittävät hänen tulleen vanhaksi. Cronenberg ei kuitenkaan itse näe asiaa näin.
– Monet unohtavat, että ensimmäinen elokuvani, Transfer-lyhytelokuva vuodelta 1966, kertoi psykiatrista ja hänen potilaastaan. Joten minusta tämä on vain uusi työ muiden ohella, Cronenberg vastaa kuiskausta muistuttavalla äänellä.

– En ajattele elokuvaa tehdessäni aiempia elokuviani, ne ovat siinä tilanteessa täysin merkityksettömiä. Ajattelen ennemminkin niin, että elokuva kertoo minulle mitä se tarvitsee onnistuakseen, hän jatkaa.

Monelle Cronenbergin uusin voi silti tulla pienenä yllätyksenä, onhan hänen totuttu tekevän visuaalisesti puistattavia kauhuelokuvia ja hän onkin yksi psykologisen kauhuelokuvan kummisedistä. Mikä olisikaan siis sopivampi aihe kauhuohjaajalle kuin psykoanalyysin kaksi isähahmoa, Carl Jung ja Sigmund Freud?

Tiede ja taide ovat aina kulkeneet käsi kädessä.

– Jotkut taiteilijat, kuten Bernardo Bertolucci tai Salvador Dali, ovat avoimesti ottaneet vaikutteita psykoanalyysistä. Esimerkiksi Bertolucci käyttää psykoanalyysin metodeja elokuvia tehdessään, Cronenberg kertoo.

– Minulle se kuitenkaan ei ole tietoinen metodi, vaan enemminkin alitajuinen. Tokihan taiteessa on aina kyse pinnasta ja sen alle sukeltamisesta; siitä mitä pinnan alta löytyy, hän maalailee.

Cronenbergillä on painavaa sanottavaa elokuvateollisuuden nykytilasta, ja mihin tulisi kiinnittää huomiota.

– Suurin ongelma elokuvan rahoittamisessa oli se, että siinä on niin paljon puhetta, ihan kuin se olisi älykäs, Cronenberg sanoo.

Viimeiseksi Cronenberg vastaa kysymykseen psykoanalyysin vaikutteista hänen elokuviinsa, ja heittäytyy vitsiniekaksi.

– Päinvastoin. Elokuvani ovat vaikuttaneet psykoanalyysiin. Niitä kuulemma näytetään konferensseissa ja näytetään potilaille, eikä minulle edes makseta siitä!

Jaakko Ahlstén

Lue lisää A Dangerous Method -elokuvasta uudesta Episodista 4/2012.
Tilaa Episodi tästä.