DocPoint-festivaalilla puretaan kansallisia traumoja ja sukelletaan vedenalaiseen maailmaan

Takaisinpintaan3-photo-Tuukka-Kovasiipi-MonamiAgency2015

DocPointin vuoden 2016 ohjelmisto on julkistettu. Festivaalilla esitetään kaikkiaan 149 dokumenttielokuvaa. Avajaiselokuvana nähdään Ari Matikaisen Sota ja mielenrauha, joka purkaa runollisella tavalla kansallisia traumoja. Vuoden festivaalin elokuvissa peilautuvat monin tavoin päivänpolttavat aiheet, kuten pakolaisuus ja terrorismi.

Dokumenttielokuva mahdollistaa hahmottomien maailmanlaajuisten ilmiöiden muuttamisen inhimillisiksi, intiimeiksi tarinoiksi. Sellaisia kertovat mm. Sean McAllisterin A Syrian Love Story, seurantadokumentti perheestä vallankumouksen ja pakolaisuuden ristipaineissa, sekä Rokhsareh Ghaem Maghamin Sonita, kuvaus räppäävästä afganistanilaistytöstä. Yhtä lailla ajankohtainen on DocPointin pääseminaarielokuva, Jean-Gabriel Périot’n A German Youth, joka käsittelee eurooppalaista terrorismia 1970-luvulla ja vasemmistoradikaalia Baader-Meinhof-ryhmää.

”Sota ja mielenrauha yhdistyy ohjelmistossamme elokuviin sotaa pakenevista ihmisistä. Toivon oman historiamme auttavan ihmisiä ymmärtämään niiden kohtaloita, jotka nyt suojiimme hakeutuvat. Se, mitä vierailla on meille annettavaa, näkyy konkreettisesti elokuvissa Becoming Zlatan ja Steve Jobs – The Man in the Machine. Näemme historiassa tulevaisuuden, ja siinä tulkinnassa dokumenttielokuva on korvaamaton väline”, sanoo DocPointin taiteellinen johtaja Ulla Simonen.

Dokumenttielokuva avaa ovia maailmoihin, joita emme muuten pääsisi näkemään. Tätä tehtävää täyttävät mm. Under the Sun, Vitali Manskin huomiota herättänyt kuvaus Pohjois-Korean kulisseista, sekä Nujoom Al-Ghanemin Arabiemiraatteihin ja kameleiden kauneuskilpailuihin vievä Nearby Sky. Juan Reinan Takaisin pintaan puolestaan sukeltaa kirjaimellisesti vedenalaiseen maailmaan seuratessaan suomalaissukeltajia, jotka lähtevät hakemaan tovereidensa ruumiita norjalaisesta luolasta. Veden päällä seilaillaan lemmenlaiva Deutschlandilla, jolla kaksi hopeanharmaata herrasmiestä pitää seuraa tanssinhimoisille leideille Stephan Bergmannin elokuvassa The Last Gigolos.

Kuvassa sukeltaja Patrik Grönqvist elokuvassa Takaisin pintaan. Kuva: Tuukka Kovasiipi.

Linkki: Festivaalin kotisivu

Lähde: Festivaalitiedote

 

(Episodi/JH)

Aiheeseen liittyvät jutut