Dogma-ohjaaja teki historiallisen draaman

27.8.2015 09:00

Thomas Hardyn luoma energinen sankaritar, josta tulee lujatahtoinen mutta impulsiivinen maatilan perijätär viktoriaanisen ajan Britanniassa on yllättävän moderni vielä vuonna 2015. Kolmen kosijan keskeltä hänen on luotava oma polkunsa intohimojen, pakkomielteiden ja petosten sokkelossa saavuttaaksen haluamansa.

Vuonna 1874 julkaistu romaani Kaukana maailman menosta (Far from the Madding Crowd) on ollut lukuisten teatteri- ja elokuvasovitusten lähde. Onpa se inspiroinut Nälkäpeli-kirjailija Suzanne Collinsinkin nimeämään Katniss Everdeen -sankarittarensa Thomas Hardyn luoman hahmon mukaan.

Ohjaaja Thomas Vinterberg yrittää selittää kirjan kestosuosiota.

– Sen tarina kertoo mahtavista hahmoista, ja kirjan sivuilla hyvin rakennetut henkilöt sidotaan ympäristöönsä kiehtovasti ja koskettavasti. Yritin lähestymistavassani yhdistää eeppisyyttä realismiin, korostaa hahmojen haavoittuvuutta ja herkkyyttä ylenpalttisten maisemien ja draaman keskellä.

Tuottaja Allon Reichin mukaan kyseessä on Hardyn mieltäylentävin tarina, vaikka mukana on traagisia hetkiä.

– Bathsheba on kolmiulotteinen hahmo, jonka ongelmat ovat edelleen ajankohtaisia. Hänen ei pidä ainoastaan valita itselleen puolisoa, hänen on löydettävä tapa pitää puolensa miesten hallitsemassa maailmassa. Hän haluaa tulla nähdyksi omana itsenään, ei vain puolisonsa statuksen kautta.

Sovittajaksi kutsuttiin arvostettu brittikirjailija ja käsikirjoittaja David Nicholls.

– Iso osa draamasta – ja huumorista – syntyy kysymyksestä mikä tekee avioliitosta hyvän, Nicholls analysoi. – Onko se seksi, joka vetää Batshebaa Troyhin? Onko se Boldwoodin tarjoama yhteiskunnallinen asema? Vai ystävyys ja luottamus, jota hänen ja Gabrielin välillä on? Asetin kysymyksen käsikirjoituksen keskiöön.

Tanskalaissyntyinen, moderneja tarinoita kertova Vinterberg voi tuntua oudolta valinnalta epookin ohjaajaksi, sillä hänet tunnetaan kapinallisena riskien ottajana, ja yhtenä avantgardistisen Dogma 95 -liikkeen perustajista. Hän sai kansainvälistä tunnustusta Cannesissa palkitulla elokuvallaan Juhlat (1998), jossa farssi ja tunnetason katastrofi törmäävät syntymäpäiväjuhilla. Hänen edellinen elokuvansa, moraalitutkielma Jahti (2012) toi Oscar-ehdokkuuden.

– Pidän siitä, että olen projekteissani heikoilla jäillä ja tutkin mielelläni uusia alueita, Vinterberg perustelee.

– Tarinassa on mahtavat hahmot ja jatkuvia muutoksia ihmisten elämäntilanteissa. Se on hyvän tarinankerronnan ydin millä tahansa aikakaudella.

Valintaa auttoi myös ihastuminen päähenkilöön.

– Bathsheba on kaunis, hauras olento, joka samalla on nainen edellä aikaansa. Hän ei ota määräyksiä keneltäkään, ja tuo miesten maailmaan naisen voimaa, mitä ei tuolloin hyväksytty. Samalla Bathsheba yrittää oppia ymmärtämään miehiä ja yhteisöään. Kahtiajakoisuus tekee hänestä niin kiehtovan.

Batsheba Everdene on poikkeus Viktoriaanisella ajalla. Peritty omaisuus on tuonut hänelle itsenäisyyden. Samalla se tekee hänestä kohteen asialle, jota hän on vältellyt: avioliittosuunnitelmille.

Carey Mulligan as "Bathsheba" and Matthias Schoenaerts as "Gabriel" in FAR FROM THE MADDING CROWD. Photos by Alex Bailey.  © 2014 Twentieth Century Fox Film Corporation All Rights Reserved

Tekijöiden ensimmäinen valinta rooliin oli Carey Mulligan, joka oli aikaisemmin työskennellyt elokuvan tuottajien kanssa tieteisdraamassa Ole luonani aina (2010). Hänelle ajatus Vinterbergin ja Hardyn yhdistelmästä kuulosti niin oudolta, että hän suostui heti tapaamiseen.

– Halusin vain tietää mitä he kuvittelivat saavansa siitä irti, Mulligan kertoo.

– Mutta tavattuani Vinterbergin tiesin, että tässä olisi seuraava projektini, vaikka sen alkuun oli vielä melkein vuosi.

– Käsikirjoituksen luettuani en voinut uskoa, etten ollut lukenut kirjaa aikaisemmin. Kuvauksissa tutkimme kirjaa joka päivä ennen kohtauksen kuvauksia. Usein vain muutama rivi tai pieni kuvaus riitti antamaan täydellisen inspiraation. Muistan edelleen Hardyn upean kuvauksen Bathshebasta: ”excited, wild and honest as the day”. Se oli minusta hyvä lähtökohta.

Mulligan näki valoa Bathsheban haarniskan murtumista.

– Hän on kapinallinen, eikä hänen kunnianhimonsa ole sidottu muihin. Se on yhä enemmän ristiriidassa kompromissien tekemisen tarpeen kanssa. Hän tekee selkeitä, vakavia virheitä, mutta hän ei ole petollinen. Näin naisen, joka elää vaistojensa varassa, mikä voi olla vaarallista, mutta juuri hänen suoruutensa ja heikkoutensa tekevät hänestä kiehtovan, Mulligan päättää.

Haastattelut: 20th Century Fox
Toimittanut: Jouni Vikman

Lisää luettavaa