Dome Karukoski: ”Voisin tehdä James Bondin”

18.10.2013 12:13

Leijonasydän sai ensi-iltansa Suomessa 18. lokakuuta, mutta Thomas August George Karukoski eli tutummin Dome Karukoski on elänyt minuuttiaikataululla jo pitkään sitä ennen. Monesti ohjaaja joutuu promotoimaan uutuuselokuviaan samalla kun työstää jo seuraavaa tuotantoaan, mutta Leijonasydämen kohdalla matalalento on ollut poikkeuksellista.

Leijonasydän on herättänyt huomiota Pohjois-Amerikassa Toronton filmifestivaalien myötä. Tilanteeseen liittyy se, että valmistelemme samalla Mielensäpahoittaja-elokuvaa. Illat ollaan Skypen päässä Amerikan suuntaan ja keskustellaan tulevista projekteista, Tom of Finlandeista ja tämmöisistä. Se aiheuttaa sen, että tekee töitä kahdella aikavyöhykkeellä ja päivät pakkaantuu. Lisäksi olen intohimoinen ihminen. Jos lähden johonkin mukaan, en suostu tekemään vasemmalla kädellä tai virkamiesmäisesti. Tulee kotikasvatuksesta nuoresta pitäen, että teen minkä tahansa pienen asian teen sen hyvin, Karukoski kertoo.

Kun Karukosken esikoiselokuva Tyttö sinä olet tähti ilmestyi vuonna 2005, eräs arvostelija kutsui häntä suomalaisen elokuvan pelastajaksi. Hänellä ei kuitenkaan tunne tarvetta lähteä pelastamaan Hollywoodia.

– On hienoa, että on tarjouksia ja ollaan kiinnostuneita, mutta suhtaudun niihin äärimmäisen realistisesti. Hyvä tarina on hyvä tarina millä tahansa kielellä. Suomi on kotimaani, haluan asua täällä ja kertoa suomalaisia tarinoita. Tarinan on oltava todella hyvä, että kannattaa lähteä pois kotoa sitä tekemään, Karukoski toteaa.

Hollywoodista Karukoskelle luvataan yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista, mutta Karukoski pitää jalat maassa. Osittain se johtuu kotoa saadusta suhteellisuudentajusta, osittain elämänkokemuksesta.

– Äitini on toimittaja, joten maailman kriisit ja sodat ovat näkyneet kotona. Se auttaa suhteuttamaan asioita. Lisäksi äiti sanoi, kun pääsin elokuvakouluun, että kun ajat Porschella pihaan, kiellän sut, Karukoski nauraa.

Karukoski pitää itseään onnekkaana, koska on päässyt näkemään maailmaa nuorena ja kiertänyt lukemattomia festareita elokuviensa kanssa. Nimiä tiputtelevat ihmiset, jotka eivät oikeasti tarkoita mitään, ovat tulleet tutuksi. Samoin se, että elokuvan maailma on täynnä puhetta.

– Minullekin sanottiin, kuinka ”Steven Spielberg rakastaisi tätä leffaa ja aion nyt ensin näyttää sen JJ Abramsille, jolle olen puhunut siitä…” Suomalainen on, että jaaha, katsotaan mitä tästä tulee.

Suomessa ei aina hahmoteta, että Hollywoodissa elokuvat ovat bisnes, ja pitkällekin viedyt projektit voivat yhtäkkiä päättyä tekijöistä riippumattomista syistä.

– Rahoittajat tekevät 350 miljoonan diilejä studioiden kanssa. Yhtäkkiä studio huomaa, että maksupäivä lähestyy, ja pelkät korot voivat merkitä tuhansia työpaikkoja. Sitten otetaan äkkiä 100 miljoonaa yhden elokuvan rahoituksesta ja se siirtyy myöhemmäksi.Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, onko projekti hyvä. Siirtynyt elokuva voi tällöin saada huonon leiman, sen kuumuusaste lähtee syöksyyn, Karukoski kuvailee kulisseissa tapahtuvia asioita.

– Senkin vuoksi olemme pitäneet Tom of Finland -uutisoinnissa matalaa profiilia. Ennen kuin kamera käy, ei kannata poksauttaa ensimmäistäkään sampanjaa. Eikä toista ennen kuin elokuva on ensi-illassa.

Leijonasydämen vastaanotto on ollut hyvä, mutta Karukoski ei kuitenkaan aio muuttaa ennen Torontoa laadittuja suunnitelmiaan vaan on edelleen sitoutunut Mielensäpahoittajaan ja Tom of Finlandiin. Hän tiedostaa hyvin, että USA ja Hollywood pyrkivät muuttamaan häntä, ottamaan sisään taiteilijan ja tekemään hänestä tähden.

– Onhan se kiinnostavaa. Minullakin oli pöydässä tahoja, jotka edustivat Star Warsia, Oblivionia, Jurassic Worldin tekijöitä, ja kaikki hokivat, että nyt ruvetaan tekemään isoa.

Hollywoodissa on tärkeää löytää oikeat ihmiset, joiden kanssa ryhtyä yhteistyöhön. Karukoski uskoo heidät löytäneensä.

– Allekirjoitin paperit hyvän agenttitiimin kanssa. He edustavat hienoja, korkean profiilin taiteilijoita. Monilla agenteilla on 50–100 edustettavaa, näillä on parikymmentä. Mutta he ovat lähes kaikki Cannes-, Berliini- tai Oscar-voittajia: Sofia Coppola, Thomas Vinterberg, Jim Jarmusch, Mira Nair… Heidän taiteilijansa työskentelevät kotimaassaan, ei ole tarkoitus, että ”tule tekemään Jurassic World” vaan ”ai haluat tehdä Tom of Finlandin, miten voimme auttaa?”. Heillä on yhteydet tähtiin heti kun haluan luetuttaa käsikirjoitusta.

– Ainahan voi tapahtua jotain. Jurassic Worldin tuottaja soittaa vielä perään ja tekee klassisen tarjouksen, josta ei voi kieltäytyä, Karukoski nauraa.

Pienen myönnytyksen Karukoskikin voisi tehdä kaupallisuuden alttarille.

– Tiedän, että olisin onneton, jos tekisin Jurassic World -elokuvaa. Mutta James Bondin voisin tehdä, koska jokaisen pikkupojan unelma on tehdä James Bond -elokuva!

Teksti Jouni Vikman
Kuva: Pekka Mustonen

Lue lisää Dome Karukoskesta ja Leijonasydämestä uudesta Episodin juhlanumerosta 10/2013

Lisää luettavaa