Erikoishaastattelu: Die Hard 2:n pahis ja alkuperäinen Django tuli Suomeen vierailulle

Italialaisen elokuvan kansainvälinen supertähti Franco Nero on saapunut Suomeen kunniavieraaksi Night Vision -festivaaleille. Francon Neron yli 210 elokuvan filmografiasta nähdään festivaaleilla etenkin viime vuosina kulttimaineeseen nousseen Cannon-tuotantoyhtiön toimintaelokuva Enter The Ninja ja spagettiwesternien viimeisiin saavutuksiin kuuluva Keoma (suom. Caramba!)

11.11.2016 19:46

Suomalaiskatsojille Franco Nero on tutumpi muutaman vuoden takaisesta Django Unchained -elokuvan alkuperäisroolihahmosta. Lisäksi hänet tunnetaan Renny Harlinin ohjaaman Die Hard 2 -elokuvan pahiksena kenraali Ramon Esperanzana.

Django.

Miten päädyit Die Hard 2 -elokuvaan ja millaista oli työskennellä Renny Harlinin kanssa?
Ennen kun elokuva oli edes alkutuotantovaiheessa, työskentelin muiden projektien parissa Los Angelesissa. Tunsin erään kirjanpitäjän, joka esitti minulle erikoislaatuisen toiveen hankkia itäeurooppalaisia elokuvajulisteita hänen asiakkaalleen, joka oli elokuvatuottaja Joel Silver. Hankin nämä julisteet, pidin vain huolen, että nämä julisteet Venäjältä, Puolasta, Tshekeistä, kaikkialta tältä alueelta olivat minun elokuvistani, ja näin että Joel Silverin toimiston seinä oli täynnä minun elokuvajulisteitani. Aikaa kului, ja Renny Harlin keskusteli Die Hard 2 -elokuvasta Joel Silverin kanssa, ja roolituksessa Rennyn silmään pisti nämä julisteet, ja hän halusi minut elokuvaan sanoen, että hän on itse kasvanut katsoen minun elokuviani. Olin aikeissa kuvata pienimuotoisempaa elokuvaa Sisiliassa, kun puhelimeni soi, ja minulle tarjottiin osaa elokuvaan. En halunnut elokuvaa tehdä, sillä olimme todellakin juuri aikeissa tehdä itselle tärkeän elokuvan Breath of Life (1990), jossa oli mukana vaimoni Vanessa Redgrave. Lisäksi Die Hard 2 -elokuvan käsikirjoituksessa oli kohtia, joista en pitänyt. He kuitenkin todella halusivat minut elokuvaan mukaan, ja Joel Silverin kanssa sovimme, että käyn kuvaamassa kolmena päivänä Die Hard 2 -elokuvaa, palaan kuvaamaan omaa elokuvaani viideksi viikoksi ja tämän jälkeen kuvataan loput Die Hard 2:n kohtaukset. Kuvaukset tehtiin hyvin hektisesti, mutta yllätyin kuinka ammattitaitoinen ohjaaja Renny Harlin on. Kaikki toimi todella hyvin, hänellä oli selkeä visio mitä hän halusi, ja pidin hänen kanssaan työskentelystä.

franco-nero-die_hard_2

Night Visions -festivaaleilla esitetään Enter The Ninja. Millaista oli työskennellä Cannon-tuotannossa?
Alun perin olin Filippiineillä Imelda Marcosin vieraana samaan aikaan, kun elokuvaa kuvattiin. Heillä oli tuolloin paljon elokuvatuotantoja käynnissä, ja he kutsuivat väkeä vierailuille. Alun perin elokuvaan oli kiinnitettynä toinen näyttelijä, ja satuin tuntemaan henkilöitä elokuvan tuotannosta ja olin lähdössä kotiin Filippiineiltä, kun sain puhelun elokuvan tuottajalta. Heillä oli isompi ongelma elokuvan sen hetkisen pääosan esittäjän kanssa, ja he halusivat pitää hänet kyllä mukana elokuvan stunttikoordinaattorina, mutta näytteleminen ei häneltä luonnistunut. Tuolloinkin minulla oli toisen elokuvan kuvaukset alkamassa, ja Enter The Ninjan tuottajat pyysi minua soittamaan agentilleni liittyen tähän toiseen elokuvaan, voiko aikataulua siirtää. Joten soitin agentilleni ja kyseinen alkamassa oleva tuotanto peruuntuikin, ja näin päädyin tekemään Cannon-elokuvaa.
Menahem Golan oli päivät pitkät puhelimessa keräämässä rahaa tai muuta rahaan liittyvää, ja minä osin ohjasin elokuvaa pääkuvaajan kanssa, jotta saimme aikaan valmiin elokuvan. Pari tuntia ennen lähtöä vielä pyysin Menahemilta lupaa ohjata parissa tunnissa elokuvan alkukohtauksen, ja intron ansiosta Columbia-yhtiö otti elokuvan jakeluunsa. Ei isoilla yhtiöillä ole aikaa katsoa koko elokuvaa, etenkään toimintaelokuvaa. Elokuva pitää saada myydyksi ensimmäisten minuuttien aikana.

Keoma-western on hyvin raju ja Peckinpah-henkinen.
Tein elokuvaa 21 Hours in Munich, joka liittyy vuoden 1972 olympialaisten terrori-iskuun, kun minuun otti yhteyttä tuottaja Manolo Bolognini ja tarjosi Keomaa, jonka ohjasi vanha tuttuni Enzo G. Castellari. Elokuvan alkuperäiskirjoitusta muutettiin melkoisesti, ja mukaan tuotiin vertauskuvia Shakespearen hengessä. Tämä näkyy useammassa kohtauksessa, ja mukana on todella vahvoja henkilöhahmoja.

Esiinnyit muutama vuosi sitten Kova Laki: Erikoisyksikkö -sarjassa Dominique Strauss Kahn -tyyppisenä hahmona, jota on kehuttu melkoisesti.
Kyllä, ja kyseessä oli sarjan tuotantokauden katsotuin jakso. Tämän jakson kuvaukset taas liittyvät Django Unchained -elokuvaan. Jälleen minulle tarjottiin roolia ajankohtaan, joka ei itselleni sopinut, sillä olin juuri aloittamassa kesälomaani perheeni kanssa. Minulle soitti sarjan vastaava tuottaja Ted Kotcheff (mm. Rambo – First Blood -ohjaaja) ja hän todella halusi minut tähän rooliin. Teimme kompromissin ja suostuin. Kohtauksia tehdessä kyseisen jakson käsikirjoittaja ilmoitti minulle, että hänellä on Quentin Tarantinon Django Unchained elokuvan käsikirjoitus, haluaisinko tutustua siihen! Sanoin totta kai, ja luin käsikirjoituksen läpi. Pari, kolme kuukautta myöhemmin sain Tarantinon edustajalta puhelun ja päädyin tekemään cameon Tarantinon Django-elokuvaan.

Keoma perjantaina klo 22:15 Kinopalatsi 2. Enter the Ninjan toinen näytös lauantain ja sunnuntain välisenä yönä Kinopalatsi 9 klo 5:50.

Haastattelu: Alex Anttila

Lisää luettavaa