Miksi suomalaisista tehtiin venäläiselokuvassa kannibaaleja? Elokuvan tekijä vastaa

13.9.2014 14:04

Juur teattereihin tullut venäläiselokuva Shopping Tour kertoo äidistä ja hänen teini-ikäisestä pojastaan, jotka lähtevät ostosmatkalle Suomeen. Tapahtumat nähdään pojan kännykällä kuvaaman videokuvan kautta. Ostosmatka muuttuu painajaiseksi, kun venäläisturistit joutuvat suomalaisten kannibaalien hyökkäyksen kohteeksi.

Teksti: Jussi Huhtala

Miksi venäläisohjaaja halusi kuvata suomalaiset kannibaaleina? Kysyimme sitä ohjaajalta itseltään. Haastattelimme Mihail Brašinskia pari vuotta sitten, kun Shopping Touria esitettiin Rakkautta ja Anarkiaa -festivaalilla. Elokuva on siis valmistunut jo vuonna 2012, mutta teatterilevitykseen se tuli Suomessa vasta nyt.

Brašinski on asunut Turussa ja hän tuntee suomalaiset hyvin.Hän suunnitteli pitkään aivan toisenlaista elokuvaa, mutta kun se ei edennyt, hän päätti tehdä Shopping Tourin nopeasti ja halvalla.

– Ideana oli tehdä elokuva käytännössä nollabudjetilla. Shopping Tour maksoi 55 000 euroa, Brašinski kertoo.

Vaikka elokuvan on tarkoitus näyttää kännykkäkameran videokuvalta, visuaalinen ilme on ohjaajan mukaan tarkkaan harkittu.

– Kuvaajamme on huippuluokkaa. Aleksandr Simonov on kuvannut muun muassa Aleksei Balabanovin viimeisimmät ohjaustyöt Cargo 200, Morphia ja A Stoker.

Elokuvan syntyyn liittyi muutama yksittäinen idea, jotka yhdistyivät.

– Mietin mitä voisi kuvata matkapuhelimella. Halusin myös kertoa tarinan, jossa äiti ja poika lähtevät matkalle. Ja kolmanneksi oli idea suomalaisista kannibaaleina.

Miksi ihmeessä suomalaisia kannibaaleja?

– Venäjällä on vallalla stereotyyppi, jonka mukaan suomalaiset ovat kylmiä pohjoisen ihmisiä, jotka eivät katso silmiin eivätkä koskettele toisiaan. Halusin rikkoa stereotyyppejä. Idea suomalaisista kannibaaleina vaikutti minusta hauskalta, Brašinski sanoo.

Lisää luettavaa