Näin Angry Birds sai jalat alleen – elokuvan teko oli valtava prosessi

Rovio Entertainmentin Mikael Hedin mukaan Angry Birds -mobiilipeliin pohjautuvan elokuvan päätyminen valkokankaalle oli pitkä prosessi. Animaatiosta kertoivat Episodille myös alkuperäisen englanninkielisen version ääninäyttelijät Jason Sudeikis ja Josh Gad.

17.5.2016 13:00

Rovion ja Sony-yhtiön tuottaman elokuvan ovat ohjanneet Fergal Reilly, joka on toiminut kuvakäsikirjoitustaiteilijana muun muassa elokuvissa Spider-Man 2 ja Hotel Transylvania sekä Disney-elokuvia kuten Räyhä-Ralf ja Frozen: huurteinen seikkailu animoinut Clay Kaytis. Elokuvan vastaava tuottaja on Rovio Entertainmentin Mikael Hed, joka on myös yksi alkuperäisen pelin kehittäjistä.

– Emme koskaan kuvitelleet, että pelistä tehtäisiin elokuva. Kaikki muuttui, kun vuonna 2010 sain puhelun eräästä Hollywood-studiosta pelin elokuvaoikeuksiin liittyen. Vaikka emme tehneet sopimusta, puhelu johti tälle polulle, jolla olemme nyt, Hed kertoo New Yorkissa.

Asiat lähtivät muotoutumaan oikeaan suuntaan vuonna 2012, kun Hed tapasi vastaavan tuottajan ja Marvel-studioiden perustajan David Maiselin (Iron Man, Thor, Captain America) sekä tuottaja John Cohenin (Itse ilkimys). Keskustelut aloitettiin Rovion luovana johtajana toimineen Mikko Pöllän ja Hedin kanssa Espoossa.

– Otimme avosylin vastaan haasteen mobiilipelin siirtämisestä valkokankaalle, sillä halusimme tehdä loistavan elokuvan. Tämä on ollut kaikille mukana olleille intohimoinen projekti, Cohen tunnustaa.

AngryBirdsAngry Birdsin maailma on melkoisen laaja monien pelien myötä. Elokuvantekijöiden piti harjoittaa tiukkaa itsekuria, sillä houkutus kertoa liikaa ja esitellä liian monia hahmoja oli suuri.

– Lähdimme liikkeelle pelin maailmasta, jonka ihmiset tuntevat eli lentokyvyttömistä linnuista, jotka käyttävät ritsoja ja taistelevat inhoja possuja vastaan. Tämä lisäksi linnuista ei tiedetä paljon enempää. Niinpä pystyimme luomaan oman mytologian siitä, miten konflikti alkoi ja keskittymään päähahmoihin. Kehitimme elokuvan tarinaa kuukausia, kunnes olimme tyytyväisiä siihen, kertoo Cohen.

Koska kyse on suomalaisesta pelistä, maamme tyypillisiä erityispiirteitä löytyy myös elokuvasta.

– Elokuvassa on paljon suomalaisuutta, kuten vihreiden possujen saarella oleva sauna, Cohen paljastaa.

Lintujen maailma haluttiin pitää mahdollisimman luonnollisena ”lintuperspektiiviä” ajatellen mutta fantasiaelementtejä unohtamatta. Rajoituksia ei ollut myöskään possujen elinympäristön suhteen, mitä tuottaja Catherine Winder (Star Wars – The Clone Wars -sarja) piti vapauttavana.

– Possujen maailman suhteen pystyimme tehostamaan pelin visuaalisia elementtejä vieläkin enemmän. Käytimme hyväksemme possujen erikoista rakennustyyliä ja logiikkaa.

Elokuvan on käsikirjoittanut Jon Vitti (Simpsonit), ja se pohjautuu Hedin, Pöllän ja Cohenin laatimaan kertomukseen. Suurin fyysinen muutos peleihin verrattuna ovat höyhenpallojen saamat jalat. Hyvissä animaatioelokuvissa tärkeintä ovat kuitenkin hahmot ja niiden väliset suhteet.

– Niin elokuva kuin pelinkin kehitys aloitettiin mielenkiintoisista hahmoista. Olen tyytyväinen, että elokuva kertoo pitkän, peleistä puuttuvan tarinan, joka luo pohjan Angry Birdsille. Vittin

Simpsoneista tuttu komediatyyli on vahvasti läsnä elokuvassa, sanoo Hed.

Uudistuneet hahmot löytävät tiensä myös peleihin.

– Julkaisemme Angry Birds Action -pelin, jossa seikkailevat visuaalisesti uudistuneet, jalalliset linnut.

Näyttäisi lisäksi siltä, että myös elokuva saanee jatkoa.

– Angry Birds -maailman rakentaminen on vielä kesken. Meillä on vielä monia tarinoita kerrottavana, vihjaa Hed.

Tuottaja Winder kiittää Hedin työpanosta.

– Mikael on ollut mukana kaikissa projektin eri vaiheissa aina tarinasta hahmojen visuaaliseen ja tyylilliseen muokkaamiseen elokuvaa varten. Linnuille annettiin jalkojen lisäksi ääni, ja Mikael piti huolen siitä, että nämäkin muutokset olivat toimivia.

red-angry-birdsCohen vakuuttaa, että sympaattinen Jason Sudeikis (Kaameat pomot, Millerit) oli juuri oikea valinta kiukkupussi Redin ääneksi.

– Salaisuus on siinä, että hänestä on mahdotonta olla pitämättä. Jopa silloin, kun Red kuulostaa hyvin vihaiselta, Jasonin luonnollinen vetovoima pitää hahmon tasapainossa.

Sudeikis on huojentunut kuullessaan Cohenin sanat.

– Olen aina onnellinen, kun minulle tarjotaan töitä. Näyttelijänä en koskaan tiedä, mistä ja milloin seuraava pesti löytyy. En kysynyt Johnilta syytä, mutta hahmon esittäminen tuntui minusta loogiselta.

Sudeikis löytää monia yhtäläisyyksiä itsensä ja Redin väliltä.

– Pidän siitä, että Red on rehellisesti oma itsensä. Hän on vihainen, turhautunut ja antaa sen näkyä, kuten minäkin toisinaan. Meillä molemmilla on kulmakarvat, joiden avulla piilotamme todelliset tunteemme, Sudeikis naurahtaa.

Kun projekti esiteltiin näyttelijälle, hän halusi kuulla lisää.

– Tarina on pääasia, enkä koskaan sano välittömästi kyllä. Haluan aina tietää, mistä elokuva kertoo ja liittyykö se millään tavalla omaan elämääni. Myös projektissa mukana olevat ihmiset ovat tärkeitä, sillä työskentelen mielelläni tuttujen kanssa. Olen ollut tähän mennessä hyvin onnekas molempien suhteen.

Kuten muutkin näyttelijät, New Yorkissa asuva Sudeikis työskenteli äänitysstudiossa yksin.

– Olin yllättynyt, miten elokuvan hahmot kuulostavat siltä, kuin juttelisimme kaikki vierekkäin samassa huoneessa. Kiitos kuuluu animaattoreille ja kaikille muille taustalla työskenteleville ammattilaisille.

Toisin kuin Sudeikis, joka myöntää siirtyvänsä nopeasti pelistä toiseen, Angry Birds oli Josh Gadille (Frozen) vähän liiankin tuttu peli, sillä hän myöntää pitävänsä sen yksinkertaisuudesta.

– Olin niin koukussa Angry Birds Star Wars -peliin, kun kuvasimme The Wedding Ringer –elokuvaa, että se oli jo epäterveellistä. Yritän olla nykyään parempi roolimalli lapsilleni, Gad selittää.

Hän oli silti hieman epäluuloinen elokuvaprojektista kuullessaan.

– Suhtauduin elokuvaan aluksi epäröiden, mutta pidin tarinassa siitä, että kun vihaan, johon yleensä liitetään negatiivisuus, yhdistetään intohimo, siitä tulee hyödyllinen tunne. Elokuvan sanoma onkin valjastaa viha hyötykäyttöön sen sijaan, että lyö päätään turhautuneena seinään.

Viha tulee esiin monella tavalla eri hahmojen kautta.

– Sakke on liikenneraivon ruumiillistuma. Hän on kaikkitietävä anarkisti, joka ei koskaan pysähdy. Itse olen lähes ikuinen optimisti, joten oli hauska näytellä itseni vastakohtaa.

– Kokeilimme Sakelle monia eri aksentteja, kunnes moottoriturvalle löytyi oikea ääni improvisoinnin kautta. Olin hyvin väsynyt joka päivä, sillä äänityssessiot venyivät maratonin mittaisiksi. Selvisin niistä kahvin ja kofeiinin voimalla, Gad myöntää.

Lisää luettavaa