Napapiirin sankarit -elokuvien menestystekijä löytyy kulissien takaa

Jokaisen Napapiirin sankarit -elokuvan on ohjannut eri tekijä: ensimmäisestä vastasi Dome Karukoski, kakkosesta Teppo Airaksinen ja kolmannesta Tiina Lymi. Kaikki tarinat on kuitenkin kirjoittanut sama mies: Pekko Pesonen.

25.8.2017 11:10

Nelikymppinen Pekko Pesonen on tätä nykyä Suomen tunnetuimpia ja arvostetuimpia käsikirjoittajia. Vuonna 2010 ilmestynyt ensimmäinen Napapiirin sankarit oli jättimenestys ja toi Pesoselle Jussi-palkinnon.

– Tänä aamuna kaivelin tietokoneeni arkistoja ja katsoin, milloin olen kirjannut ensimmäisen Napiksen idean ylös, Pesonen kertoo Napapiirin sankarit 3:n lehdistötilaisuudessa.

– Siitä on nyt jo 12 vuotta. Ensimmäisen leffan valmistumisessa meni sitten toki viisi vuotta. Itselleni tuo 12 vuotta on hurjan pitkä ajanjakso elämässä.

Pesoselle on tuossa ajassa ehtinyt tulla kaksi lasta ja tapahtua paljon kaikenlaista.

– On tosi kiinnostavaa katsoa, miten se elämän kulku näkyy myös näissä leffoissa ja siinä, mikä henkilöiden elämäntilanne on milloinkin. Toivottavasti se näkyy muillekin.

Ennen Napapiirin sankareita Pesonen oli käsikirjoittanut Aleksi Salmenperän esikoisohjauksen Lapsia ja aikuisia (2004) ja Dome Karukosken elokuvan Tyttö sinä olet tähti (2005), joka niin ikään oli ohjaajansa debyytti.

Pesonen opiskeli käsikirjoittamista Taideteollisessa korkeakoulussa, mistä hän valmistui vuonna 2002. Hän on elokuvien lisäksi ollut kirjoittamassa useita televisiosarjoja kuten Käenpesä ja Osasto 5 sekä toiminut dramaturgina. Pesosen kirjoittama Veljet-minisarja (2008) voitti Venla-palkinnon.

Kuva: Wikimedia Commons / Peltimikko

Napapiirin sankarit -elokuvista kiinnostuneen kannattaa lukea Imagen numerossa 6-7/2017 julkaistu artikkeli Käsikirjoittajan versio. Siinä Pesonen kertoo päiväkirjatyyliin, miten elokuvasarjan kolmas osa syntyi.

Pesonen harrasti nuorena vaellusta, ja hän halusi tehdä kolmannesta osasta vaelluskomedian. Vaelluselokuva on oma lajityyppinsä, johon kuuluvat muun muassa Erämaan armoille, Tracks ja Wild. Yleensä niissä lähdetään erämaahan ratkomaan elämänkriisiä. Napapiirin sankarien kolmanteen osaan aihe sopi Pesosen mielestä hyvin, sillä kriisit ovat keskeinen osa Napis-elokuvia. Vaelluselokuvan tarina ei kuitenkaan syntynyt noin vain, sillä tuottajilla oli omat päämääränsä, ja matkaan tuli monenlaisia muuttujia.

Haastetta käsikirjoittamiseen toi myös se, että komediaelokuvia ei Suomessa juuri arvosteta, vaikka komedia on Pesosen mielestä kirjoittamisen kuninkuuslaji. Onnistunutkaan komedia ei yleensä saa kiittäviä arvioita. Talvivaarasta kertovaa Jättiläistä kehuttiin, mutta sen kohtaukset oli Pesosen mielestä helppo kirjoittaa, koska niiden ei tarvinnut olla hauskoja.

Pesonen pitää kiinnostavana, että hän on päässyt näkemään kolmen eri ohjaajan tulkinnat omasta tekstistä.

– Tämä on aika harvinaista, että joka osalla on ollut eri ohjaaja. Kaikki ovat olleet mielestäni kivalla tavalla erilaisia ja oman näköisiään. Siitä on tullut aina myös uutta potkua, kun on päässyt uusien tyyppien kanssa työskentelemään. Se on tosi siistiä, Pesonen iloitsee.

Lisää luettavaa