National Geographic tänään maksuttomaksi – Riku Rantala kanavan merkityksestä: ”Suomi ei voi pärjätä, jos emme tunne maailmaa”

Ilmaisten televisiokanavien määrä kasvaa tänään yhdellä.

1.3.2017 15:08

Vuonna 1888 alkunsa saanut National Geographic Society ja 21st Century Fox laajentavat Suomen televisiotarjontaa tänään lähetyksensä aloittavalla kanavallaan. Suomi on ensimmäinen Euroopan maa, jossa yhtiöiden tuottamaa ohjelmistoa pääsee seuraamaan maksutta.

– Uskomme National Geographicin olevan sellainen kanava, joka koukuttaa vähän älykkäämpää sisältöä sekä tietopohjaista faktaviihdettä etsivää yleisöä, Fox Networks Group Oy:n maajohtaja Pia Kuhakoski kommentoi.

Tiedeohjelmiin erikoistunut National Geographic on maailmanlaajuisesti tunnetuimpia ja luotetuimpia brändejä. Kuhakosken mukaan elämme vaihtoehtoisten totuuksien ja valeuutisten aikakautta, jolloin luotettavien medioiden tärkeys korostuu.

– Brändimme on tutkimuksissa ihan omaa luokkaansa luotettavuuden ja arvostuksen osalta. Meidän faktat tarkistetaan useammasta lähteestä, ja vaikka näytämme faktaa ja fiktiota sekoittavia ohjelmia, pohjautuvat ne aina tämän päiväiseen tietoon.

Kuhakosken mukaan juuri nyt on oikea aika aloittaa kanava myös sen takia, että katsojien huoli ympäristöstä ja arvostus luontoa kohtaan kasvanut. National Geographic Society -yrityksen tuotoista kolmasosa kanavoidaan takaisin tieteellisiin tutkimuksiin ympäri maailmaa.

Maailmanmatkaaja hyväksyy

Yksi kanavan puolestapuhujista on maailmanmatkaaja, tietokirjailija ja Madventures-matkailuohjelmasta tunnettu mediapersoona Riku Rantala.

– Suomi on ollut aina pieni nurkkakuntainen maa, emmekä voi pärjätä, jos emme tunne maailmaa, Rantala kommentoi.

Hän muistuttaa ihmisen käyttävän huomattavan suuren osan vapaa-ajastaan television tai jonkin muun joukkotiedotusvälineen parissa. Siksi on tärkeää panostaa laatuun.

– Olen aina ollut sen kannalla, että mediaa kannattaa kuluttaa, joten miksi emme sitten käyttäisi laadukasta mediaa? Sillä tavalla puhun kyllä National Geographicin puolesta.

Rantalalla on optimistinen näkemys kotimaisen median tilasta ja sen kuluttajista.

– Tv-yleisö on fiksumpaa kuin yleisesti ajatellaan. He eivät uhriudu tai tule ukotetuksi ihan niin usein kuin annetaan ymmärtää, hän kertoo.

– Olemme siinä tilanteessa, että meillä on uusia medioita ja jotkut mestaroivat niitä paremmin kuin toiset. Pahimmillaan digitaalinen media on altis hirvittävien viestien ja kusetuksen levittämiseen, mutta median tuottajana siihen ei auta muu, kuin yrittää vain tehdä itse parempia ohjelmia.

Madventures on laajimmalle levinnyt suomalainen tv-ohjelma ja sitä on esitetty ympäri maailmaa pääasiassa National Geographicin kanavilla.

National Geographic aloittaa lähetyksensä 1.3.2017 kello 20, kanavapaikalla 20.

Lisää luettavaa