Ohjaaja Ridley Scott arvoituksellisena: ”Uusi Alien-elokuva on lupaus kuolemasta”

Episodi kävi tutustumassa kuudennen Alien-elokuvan, Covenantin, kuvauksiin Australiassa ja sai muun muassa kuulla, että turhautuminen innosti Ridley Scottia jatkamaan pelottavaa Alien-tarinaa. Hän halusi yleisönkin tietävän, kuka loi Alienin. ”Kuudes elokuva eroaa ensimmäisestä tarinasta Alien – kahdeksas matkustaja. Mutta molemmat ovat brutaaleja”, ohjaaja Ridley Scott kertoo Episodille.

Ilma on täynnä paksua pölyä. Aukean hiekkakentän kulmassa puhaltaa lujaääninen tuulikone. Michael Fassbender, Katherine Waterston ja Demián Bichir taistelevat tiensä kerta toisensa jälkeen myrskyn keskellä metalliramppia avaruusalukseen. Elokuvan Alien: Covenant ohjaaja Ridley Scott tarkkailee ottoja ohjaajan teltastaan ja antaa kommentteja apulaisohjaajalle, joka välittää ne näyttelijöille.

– Tämä on kolmas kerta, kun teen töitä Ridleyn kanssa. Pidän hänen työskentelytavastaan. Se on nopeaa ja tehokasta. Hänen ei tarvitse olla rampilla kertomassa minulle ohjeita, Fassbender kertoo kuvaustauolla vihreässä armeijateltassa.

Alien-elokuvasarjan kuudetta osaa kuvataan tunnin ajomatkan päässä Sydneyn keskustasta, lähellä tekojärveä, jonka omistaa paikallinen vesilaitos. Maastossa on isoja vesiputkia, jotka aikoinaan kuljettivat vettä suurkaupunkilaisille. Ne jäivät käyttämättömiksi, kun uusi, moderni vesilaitos avattiin viereen. Nykyään elokuvastudiot vuokraavat autioitunutta aluetta käyttöönsä. Siellä on kuvattu muiden muassa elokuvan Mad Max: Fury Road alku- ja loppukohtaukset. Nyt keskitytään Alien: Covenant -tarinan loppuratkaisuun.

Alien: Covenant on jatkoa viisi vuotta sitten ilmestyneelle Prometheus-seikkailulle, jossa tutkijaryhmä lähti etsimään ratkaisua arvoitukseen, kuinka elämä syntyi maapallolla. LV-233-planeetalla tutkijat joutuivat odottamattomaan selviytymistaisteluun. Naomi Rapacen ja Charlize Theronin tähdittämä tarina sijoittui 2090-luvun taitteeseen. Covenantin kuvauksissa kenelläkään ei tunnu olevan yhteisymmärrystä siitä, millä vuosikymmenellä nyt ollaan.

– Kymmenen vuotta on kulunut edellisen elokuvan tapahtumista, tuottajat Mark Huffam ja Michael Schaefer tuumaavat.

– Tai ehkä sata, heittää Demián Bichir, joka nähdään armeijan kapteenina.

 

Elokuvan ylipäällikkö Ridley Scott toppuuttelee tilannetta.

– Ei ole väliä mihin ajankohtaan seikkailu sijoittuu. Tämä menee syvemmälle Prometheuksen teemaan, jossa tutkittiin mitä ja miksi asiat olivat tapahtuneet. Nyt selvitetään, kuka on kaiken takana. Vihdoinkin selviää, miksi Alien luotiin, Scott lupaa.

Se on myös syy sille, miksi hän halusi kuvata kolmannen Alien-elokuvansa. Ensimmäinenhän oli vuonna 1979 ilmestynyt, saagan ensimmäinen leffa Alien – kahdeksas matkustaja.

– Koska kukaan muu ei selvittänyt Alienin alkuperää, piti minun tehdä se. Turhauduin, kun kukaan ei vastannut tärkeään kysymykseen. Uskon, että se on yksi syy, miksi Alien-elokuvien suosio hiipui. Se oli minusta sääli, sillä teimme jotain erikoista 1970-luvun lopulla. Halusin palata tarinan alkuperäiseen dna:han.

Alien: Covenant -elokuvaa kuvattiin 72 päivää. Sitä varten harjoiteltiin kaksi kuukautta.

Hyväntuulinen ohjaaja selostaa elokuvan luomisprosessia trooppisen myrskyn jäljiltä puolimutaisessa maastossa. Ensin hän piirtää kohtaukset, sen jälkeen ne digitaisoidaan. Silloin hän saa realistisen kuvan kohtauksista, mikä auttaa budjetissa pysymistä. Hyvä pohjatyö on tärkeää varsinkin isoissa toimintakohtauksissa. Juuri sellaisissa, kuin mitä hän kuvaa tänään, kuvausten viidentenäkymmenentenä päivänä. Kohtaus numero 170 on yksi jännitystarinan loppuhuipentumista.

– Avaruusalus on tulossa noutamaan viimeiset eloonjääneet vaaralliselta planeetalta. Se on vaarallinen yritys, sillä sitä ei ole suunniteltu pelastustehtäviin. Kohtauksessa saattaa olla jotain yhteyttä Prometheukseen, Scott kiusoittelee.

Visioistaan huolimatta hän kuuntelee myös muita.

– Puhuin juuri Katherinen kanssa, että dialogimme pitäisi siirtää kohtauksen loppuun. Toimintakohtaus, jossa syöksymme tappamaan alienia, näyttää viileältä sankarihetkeltä, eikä kaipaa puhetta, Fassbender selittää.

Scott katsoi kohtauksen uudestaan, ja oli samaa mieltä tähtinäyttelijänsä kanssa.

– Hän sanoi, että se ei toimi, koska kaikki – toiminta ja puhe – on ympätty yhteen. Päädyimme siihen, että ensin tulee toiminta, sen jälkeen kommentit räjähtäneestä ulkonäöstä. Ridley on tarkka rytmityksestä, kamerakulmista ja kasvonilmeistä. Hän tietää, että pienet yksityiskohdat ovat tärkeitä kokonaisuuden kannalta.

Myös Demián Bichir yllättyi siitä, kuinka lämminhenkinen ohjaaja Ridley Scott on huolimatta siitä, miten toiminnallisia tämän elokuvat ovat.

Michael Fassbenderin esittämä ihmisen kaltainen androidi David on ainut Prometheuksesta tuttu hahmo Covenantissa.

– David käyttäytyy kuin tietokone, jota ei ole päivitetty vuosiin. Siinä on pieniä vikoja siellä täällä, mutta silti se on aika skarppi. Sillä on selvä toimintasuunnitelma ja se sopeutuu nopeasti uusiin olosuhteisiin.

Tänään hän esittää Walter-tietokonetta, joka eroaa ihmisistä.

– Se on logistinen palvelija alukselle ja sen miehistölle.

David vai Walter? Michael Fassbender kertoo samastuvansa enemmän hyvässä ja pahassa inhimillisempään Davidiin.

Elokuvassa noin 2 000 ihmisen ryhmä on lähtenyt etsimään uutta asuin kelpoista planeettaa.

– He tietävät, että on suuri mahdollisuus, että sellaista ei löydy. Mutta he ovat valmiita kuolemaan sen takia, Bichir kertoo.

Sekä Fassbender että Bichir kiittelevät kumpikin Scottia siitä, että tämä rakentaa kuvauspaikoille aina myös aitoa rekvisiittaa, kuten massiivisen avaruusaluksen. Sen taustalla on kuitenkin viiden kerroksen korkuinen sininen seinä, joka kuvitetaan digitaalitekniikalla jälkituotannossa.

– Pidän fyysisten kohtausten tekemisestä. Olen kuin teinipoika huvipuistossa, Fassbender sanoo.

Lopulta Scott paljastaa näyttelijöille yhden alieninsa prototyypin, Xenomorphin.

– Vähemmästäkin tulee juostua karkuun, heittää Bichir.

Scott nauraa makeasti ja sanoo:

– Voin luvata myös sen, että Covenant on lupaus kuolemasta. Se on paholaisen lupaus, hän kuittaa arvoituksellisesti.

Teksti: Kirpi Uimonen, Sydney
Kuvat: Twentieth Century Fox

Aiheeseen liittyvät elokuvat

Aiheeseen liittyvät jutut