Rakkautta & Anarkiaa haluaa tarjota jokaiselle jotakin

18.9.2014 14:37

Helsingin kansainvälinen elokuvafestivaali eli Rakkautta & Anarkiaa täyttää 18.–28. syyskuuta Helsingin elokuvilla 27. kerran. Kymmenen päivän aikana nähdään reilut 170 pitkää ja 150 lyhyttä elokuvaa monipuolisesti maailman festivaaleilta valikoituina. Pyrkimyksenä on tarjota jokaiselle elokuvaharrastajalle jotakin.

Perinteiseen tapaan festivaalilla nähtävät kotimaiset elokuvat tulevat myöhemmin myös laajempaan teatterilevitykseen. Ne näytetään englanniksi tekstitettyinä ajatellen niitä, jotka eivät osaa suomea. Tänä vuonna R&A nostaa kotimaisen gaalan (J-P Valkeapään He ovat paenneet) lisäksi esille neljä muuta isoa elokuvaa, joista kaksi on eurooppalaista ja kaksi amerikkalaista.

– Amerikassa on indiepuolella tullut tänä vuonna erittäin kekseliästä, vanhoja tapoja muokkaavaa ja uutta luovuutta osoittavaa elokuvaa. Eurooppalaisten elokuvien puolelta on puolestaan valikoitu sitä mitä Euroopassa osataan parhaiten eli yhteiskunnallisesti puhuttelevia draamoja, kertoo festivaalin taiteellinen johtaja Pekka Lanerva.

Festivaalin avaa Damien Chazellen ohjaama, genreään muokkaava musiikkielokuva Whiplash ja päättää Richard Linklaterin tekotavaltaan poikkeuksellinen, 12 vuotta työn alla ollut Boyhood (kuvassa). Mestareiden gaalassa nähdään puolestaan kaksinkertaisten Cannes-voittajien Jean-Pierre ja Luc Dardennen intensiivinen Kaksi päivää, yksi yö ja R&A-gaalassa Alejandro Jodorowskyn Elämän tanssi.

Festivaalina R&A porskuttaa tuttuja latuja: teatterit, ohjelmistojako ja elokuvamäärä pysyvät samoina kuin ennenkin. Tänä vuonna festivaalin painopistealueita ovat musiikki, Itä-Eurooppa ja poliittiset aiheet. Whiplashin lisäksi avajaisten erikoisnäytöksessä näytetään dokumentti Pulp – A Film About Life, Death & Supermarkets ja yhtyeen rumpali vierailee avajaisissa yhdessä elokuvan ohjaajan Florian Habichtin kanssa. Musiikkidokumenttien lisäksi festivaalilla on tarjolla nyt myös enemmän musiikkiin liittyvää fiktioelokuvaa.

– Itä-Eurooppa nousee enemmän esiin kuin aikaisempina vuosina. Meillä on laajempi kattaus baltialaisiin elokuviin ja perinteisen Viron lisäksi elokuvia on nyt myös Liettuasta ja Latviasta. Myös Puola on pitkästä aikaa esillä peräti neljän elokuvan voimin, samoin Unkaria on haluttu nostaa, koska siellä on viime vuosina tehty poliittisin päätöksin rajuja muutoksia elokuvien tuotantoon, summaa Lanerva.
Festivaali on myös vahvasti tuomassa esille poliittisia aiheita, ei pelkästään dokumenttien muodossa vaan myös fiktiona. Ajankohtaisia Ukrainan ja Israel-Palestiinan tilanteita sekä ekologisia kysymyksiä käsitteleviä elokuvia on mukana useita.

Liiallinen vakavahenkisyys ei sovi suomalaiseen elokuvafestivaaliin ja siksipä Lanerva muistuttaakin R&A:n laajasta tarjonnasta:

– Episodin lukijakunnan huomioiden voi nostaa vielä kahden elokuvan parin, joissa vanhan Hong Kongin tyylikkyys tulee takaisin rytinällä. Dante Lamin ohjaama That Demon Within ja Benny Chanin ohjaama The White Storm ovat molemmat pitkästä aikaa perinteiseen tapaan tyylikkäitä rikosspektaakkeleita John Woon hengessä.

Päivi Laajalahti

Lisää luettavaa