Tähti suostui elokuvaan saadakseen käsikirjoittajan tv-idealleen – lopputuloksena huippuleffa ja hittisarja!

2010-luvun alussa Tom Hardylla oli idea tv-sarjasta. Se alkoi tummanpuhuvasta hahmosta ja teemoista kuten ihmissyönti, insesti ja muita tabuja.

25.2.2017 20:44

Episodi tapasi Taboo-sarjan päähenkilön sekä myös tuottajana ja käsikirjoittajana toimivan Tom Hardyn Tukholmassa.

– Menin isäni [Chip Hardy] puheille ideantynkäni kanssa. Hahmo oli jo pitkälti se, jota esitän sarjassa, mutta tarina oli vielä sekoitus suhteellisen synkkiä ihmiskohtaloita. Ne yhdistyisivät vanhan klassikkoromaanin tavoin epookkimaailmassa, joka poikkeaisi tämän ajan seremoniallisen suoraviivaisista epookkitarinoista. Isäni kirjoitti synopsiksen, jossa määriteltiin historiallisia taustoja ja sarjan kieli, sekä maailma, johon sijoitimme hahmoja taustatarinoineen. Työstimme sitä aikamme ja lähdimme sen kanssa kiertämään erinäisiä studioita, Hardy kertoo Episodille.

– Tajusimme pian, että tarvitsimme studioiden kanssa jo työskennelleen kirjoittajan, joka olisi tavallaan takuumiehemme. Aluksi mietimme Nick Cavea, mutta lopulta aloimme kaarrella Steven Knightia, jonka kanssa olin ryhtymässä tekemään Peaky Blinders -sarjaa. Teimme vaihtokaupan: Hän kirjoittaisi pilottikäsikirjoitushahmotelman ja minä esiintyisin hänen samanlaisessa henkilökohtaisessa lempiprojektissaan, Locke-elokuvassa.

Locke (2013) oli pienellä budjetilla tehty elokuva, jossa kuvassa on käytännössä vain Hardy puhumassa puhelimessa elämää mullistavalla automatkalla. Taloudellisesti se ei ollut minkäänlainen hitti, mutta kriitikot ylistivät sitä ja erityisesti Hardyn roolisuoritusta. Se vahvisti hänen asemaansa yhtenä sukupolvensa lupaavimmista näyttelijöistä.

Kokemus näyttelijänä auttoi luomaan Taboo-sarjan mitä erikoisimpia hahmoja. Myös silloin, kun niitä piti polkaista tyhjästä.

– Kun kehittelimme sarjaa havaitsimme tarvitsevamme hahmoja, joita emme vielä olleet kirjoittaneet, kun esimerkiksi halusimme viedä tapahtumia eteenpäin kiivaiden keskustelujen kautta. Steven ei vielä ollut kirjoittanut kaikkia jaksoja, kun aloitimme kuvaukset. Meillä oli valmiina kaksi jaksoa alkupuolelta ja kaksi jälkimmäiseltä puolikolta, vaikka yleensä haluan, että minulla on koko tarina käsissäni, kun tuotanto alkaa. Jo tuottajan asemassa se oli hankalaa, mutta myös näyttelijänä. Tiesin tarinan, koska olin tehnyt sitä isäni ja Stevenin kanssa, mutta minulla ei ollut koko käsikirjoitusta, enkä voinut välittää muillekaan kuvauspaikalla mitä seuraavalla sivulla tapahtuisi. Kuvauspaikalla minulla ei ollut tuottajan tai käsikirjoittajan asemaa, mutta toisaalta minulla oli näyttelijänäkin paljon tietoa tulevista tapahtumista, jota pystyin jakamaan esimerkiksi kuvaajalle, puvustajille, lavastajille ja muillekin näyttelijöille, ja asut ja setit auttoivat näyttelijöitä pääsemään tunnelmaan.

Ymmärrettävistä syistä hänelle kuitenkin oli tärkeintä James Delaney, kansainväliseksi hitiksi muodostuneen Taboon keskushahmo.

– Hän on yhdistelmä monista luovista hahmoista, joita olen rakastanut. Faust ja Mefistofeles, Marlow, Hannnibal Lecter, Heathcliff, kaikki pahat epäromantikot ja pragmaattiset manipuloijat. Hän ei puhu paljon, mutta hän on oleellinen osa monien muiden hahmojen elämää. Nykypäivän kaava yksinäiselle päähenkilölle on tylsä, mutta hänestä on tullut hahmo, joka nousee menneisyyden tapahtumien traumoista kohti jotain uutta.

Hurjan Taboo-sarjan kahdeksas ja ainakin toistaiseksi viimeinen jakso ilmestyy tämän viikonlopun aikana ja koko sarja on katsottavissa HBO Nordicilla. Myös Locke-elokuva saattaa löytyä verkon striimauspalveluista ja on hakemisen arvoinen.

Lisää luettavaa