The Mandalorianissa käytettiin vallankumouksellista tehostetekniikkaa – näyttelijöiden työ helpottui huomattavasti

Välittömästi muokattavissa olevia digitaalisia lavasteita!

22.2.2020 00:33

Alkuperäisessä Star Wars -trilogiassa universumi vaikuttaa käytetyltä ja aidolta. Tähän lienee osasyynä George Lucasin nerouden lisäksi myös se, ettei tietokonegrafiikkaa vielä tuolloin käytetty tehosteissa.

Yksi prequel-trilogian kritisoiduimpia asioita oli juuri tietokonegrafiikan liiallinen käyttö. Universumi oli myös paljon sliipatumman oloinen kuin alkuperäisessä trilogiassa. Toki se saattoi olla myös tyylikeino, jolla Lucas ehkä halusi antaa kuvan paremmista ajoista ennen Imperiumin nousua.

Disney Plus -suoratoistopalvelussa esitettävä The Mandalorian -sarja on saanut kehuja siitä, että universumi on taas todellisemman oloinen alkuperäisen trilogian tyyliin. Tietokonegrafiikkaakin on toki käytetty – runsaallakin kädellä.

Sarjassa nähtävät taustat luotiin valtavilla led-näytöillä, jotka myös näyttelijät näkivät kuvausten yhteydessä – se tietysti helpottaa myös heitä suoriutumaan työstään paremmin. Digitaalisten lavasteiden lisäksi käytettiin kuitenkin myös seassa jonkin verran aitojakin lavasteita.

Tärkeimmissä asioissa ei sorruttu tietokonegrafiikkaan lainkaan. Esimerksi vauva-Yoda oli suurimmassa osassa kohtauksia viisi miljoonaa dollaria maksanut nukke.

Vaikka The Mandalorianissa on käytetty tietokonegrafiikkaa, se ei hyppää häiritsevästi silmille. Voit tutustua Industrial Light & Magicin käden jälkeen alla olevalta videolta.

Lisää luettavaa