Reunalla

GENRE , ENSI-ILTA 10.02.2012 TÄHDET

Hyvällä alkuasetelmalla varustaminen tekee tiukastikin genretetyistä ja arvattaviin muotteihin valetuista elokuvista jopa sähköistetyn jännittävää katsottavaa. Tuttuja juonenkäänteitä, kerrontatyyliä ja hahmoja käytettäessä asetelman omalaatuisuus voi nostaa elokuvan verrokkien ohi.

Nick Cassidy (Sam Worthington) on ex-poliisi, joka on tuomittu miljoonatimantin varastamisesta, itsensä mukaan syyttömänä. Vankilasta karannut Nick asettuu hotellin seinäkielekkeelle seisomaan, aikeenaan hypätä kuolemaansa. Hänet huomataan, ja katutasolle syntyy suuri mediasirkus. Poliisineuvottelija Lydia Mercer (Elizabeth Banks) yrittää saada Nickia pois hyppäysaikeista, samalla kun hän saa selville pinnan alla kuplivaa vyyhtiä.

Elokuva heittelee trillerissään sekaisin neuvottelu- ja rikoselokuvia ajoittain varsin luontevasti, mutta toteutus laahaa molemmissa. Parasta johnmcclane-imaatiotaan tekevä Banks ei vakuuta roolissaan hylkiöpoliisina, jolla on synkkä menneisyys. On vähintäänkin ilmeistä, että ymmärrystä löytyy elämän potkimalle Nickille.

Roolituksessa vielä suurempi ohilyönti on Worthington pääroolissa. Näyttelemisen ja ilmeikkyyden puolesta on sietämättömän vaikeaa uskoa hahmoa fiksuksi ja suunnitelmalliseksi mieheksi, joka pyörittelisi hyppysissään mitään kahvilusikkaa monimutkaisempaa. Isompi syy tähän löytyy heppoisesti kirjoitetusta hahmosta, josta ei löydy tarvittavaa karismaa ja kiehtovuutta.

Alkuasetelma tarjoaa heppoisasta logiikastaan huolimatta muutamia hyviä hetkiä, kun Nick pyrkii hyödyntämään saamaansa huomiota. Elokuvan ylleen ottama taakka lajityyppien suhteen on rankka, eikä kokematon käsikirjoittaja Pablo F. Fenjves hyvistä ideoista ja hetkistä huolimatta moitteetta selviä. Lopun eskaloitumista kohti edetään takerrellen ja turvaudutaan turhankin helppoihin ratkaisuihin.



Filmtrailer.com