Hollywoodin filmikauppiaat koolla

Julkaistu:

Russell Crowe poseeraa rutinoituneesti pienelle joukolle kuvaajia Santa Monican rantahietikolla Kaliforniassa. Crowe on juuri kertonut alkavansa ohjaamaan debyyttielokuvaansa nimeltään The Water Diviner.

Elokuva sijoittuu ensimmäiseen maailmansotaan, ja ohjaaja itse esittää siinä pääosaa. Naispääosaan on kiinnitetty Bond-tyttönäkin tunnettu Olga Kurylenko. Crowe on esittelemässä elokuvaansa ja hakemassa sille lisärahoitusta sekä jakelijaa alkaakseen kuvata Australiassa vuoden lopussa.

Juuri tästä asetelmasta on kysymys, kun puhutaan maailman merkittävimmästä independent-filmimarketista nimeltään American Film Market. AFM kerää paikalle tukun eturivin näyttelijöitä ja ohjaajia, mutta yhä useammat elokuvat ovat pienellä budjetilla tehtyjä ja ne tuotetaan kaukana Hollywoodista.

Pienet elokuvat kiinnostavat, mikäli niissä on jotain suureen yleisöön vetoavaa. Useimmat rahoittajat hakevat yhä varmempaa tuottoa ja edullinen tuotanto herättää nyt eniten mielenkiintoa. Hollywoodissakin riskinottoa kaihdetaan juuri tällä hetkellä, Yhdysvaltojen suurimman talouskriisin loppulaineilla. Koska AFM on suunnattu ennen kaikkea indie-tuotannoille, suurin osa elokuvista edustaa kansainvälistä taideosastoa. Crowen elokuva on yksi suurimmista, mutta se ei olisi lainkaan niin kiinnostava jos näyttelijä/ohjaaja ei olisi itse pääosassa. Näyttelijälle ojennettu Oscar-patsas ei tee hänestä hyvää ohjaajaa.

Marketin mielenkiintoisimman elokuvan tittelistä kisaa The Water Diviner -elokuvan lisäksi Don Cheadlen esikoisohjaus Kill The Trumpeter, jossa Cheadle esittää Miles Davisia ja Ewan McGregor Rolling Stonen toimittajaa. Listalle on pakko nostaa myös itsensä Elton Johnin markkinoima Rocketman (pääosassa Tom Hardy) ja Vince Vaughnin osittain tuottama rikostrilleri Term Life (pääosassa Vince Vaughn!).

Reilu viikko sitten päättyneeseen tapahtumaan osallistui tänä vuonna yli 8000 osallistujaa ja siellä esitettiin yli 400 elokuvaa, joista 76 oli kansainvälisiä ensiesityksiä. Elokuvia oli esillä 51 eri maasta ja erityisesti aasialaisten maihinnousu oli huomioitu.

Myös suomalaiset elokuvat ovat kansainvälisillä festivaaleilla ja marketeilla nykypäivänä hyvin edustettuina. Erilaisia festivaalipalkintoja on satanut laariin tänäkin vuonna, ja erityisesti Dome Karukosken Leijonasydän on saanut paljon huomiota. AFM:ssa kotimaista tuotantoa edusti muun muassa Mats Långbacka tuottamallaan elokuvalla Oppipoika, joka on Suomen Oscar-edustaja vieraskielisten elokuvien sarjassa.

Elokuvaa markkinointiin sekä Yhdysvaltain elokuva-akatemian jäsenille että ulkomaisille jakelijoille. Långbackan kanssa elokuvaa markkinoinut Peter Toiviainen kertoi elokuvan saaneen erittäin kiinnostuneen vastaanoton ja paljon kehuja. Näytöspäivän iltana elokuvaa juhlittiin näyttävästi Santa Monican rannalla sijaitsevalla kuuluisalla laiturilla. Filmikamarin mukaan AFM:ssa kontakteja oli luomassa myös Iron Sky -elokuvallaan mainetta niittänyt tuottaja Tero Kaukomaa ja tietysti kansainvälisten hankkeiden pioneeri Markus Selin.

Kahdeksan päivän aikana ostajien, myyjien, tuottajien ja rahoittajien lisäksi huomiosta taistelivat mm. käsikirjoittajat, jälkituotantoyritykset, studiovuokraajat, festivaalijärjestäjät ja markkinoijat. Voidaan olla varmoja, että useiden elokuvien kohdalla rahoitus tai jakelusopimus jäi saamatta ja monille marketin anti supistui loistaviin rantabileisiin.

Tuomo Häkkinen

Kirjoittaja on Episodia kustantavan Pop Median toimitusjohtaja.
Seuraa Twitterissä: @tuomohakkinen