Marian paratiisi

GENRE ENSI-ILTA 04.10.2019 TÄHDET

Kristillistä kulttia pyörittäneestä Maria Åkerblomista kertova draama ei onnistu tavoittamaan huijarisaarnaajan magneettista olemusta.

Vuonna 1898 köyhissä oloissa Snappertunassa syntynyt Maria Åkerblom alkoi 14-vuotiaana nähdä enneunia. Hänestä tuli lapsisaarnaaja, joka evankelioi Kokkolan lähistöllä. Ajat olivat rankat, joten nuoren tytön näkyihin, ennustuksiin ja uhkakuviin uskottiin sokeasti. Ihmiset halusivat takertua edes jonkinlaiseen pelastukseen. Marian ympärille kehittyi kristillinen kultti nimeltä åkerblomilaisuus.

Elokuva kertoo Mariasta (Pihla Viitala) sekä hänen uskollisesta apuristaan ja rakastajastaan Eino Vartiovaarasta (Tommi Korpela). Kaksikko joutuu pakenemaan pienen mutta sitäkin uskollisemman seurakunnan kanssa Kokkolasta Helsinkiin, Villa Toivolaan. Mariaa ja hänen lahkoaan syytetään petoksista ja huijauksista ja jopa pahemmista asioista. Öisin Maria vajoaa transsiin ja saarnaa kulttilaisilleen enkelin hänelle välittämiä ennustuksia. Päivisin lahkolaiset hoitavat taloa ja elelevät melko normaalilta vaikuttavaa elämää. Lahkolaisten joukossa elää teini-ikäinen Salome (Satu Tuuli Karhu), joka huomaa hiljalleen jonkin olevan vialla.

Marian paratiisi on pätevästi tehty ja aihealueeltaan erityisen kiinnostava elokuva, mutta tuntuu siltä, että ohjaaja Zaida Bergroth sekä käsikirjoittajat Anna Viitala ja Jan Forström eivät ole oikein uskaltaneet ottaa aiheesta kaikkea irti. Heidän Mariasta antamansa kuva on melko puhtoinen, romanttinen, vaikka oikeasti nainen oli ihmisiä hyväksikäyttävä paatunut rikollinen.

Lahkon jäsenet eivät ole halunneet puhua ajastaan åkerblomilaisina edes nimettömästi, sillä heidän mukaansa se repisi liian monta haavaa auki. Lahkolaisilla on myöhemmin havaittu dissosiatiivisia oireita (monipersoonahäiriö), jotka ovat yleisiä erilaisista uskonnollisista kulteista ja lahkoista selviytyneillä ihmisillä.

Suomessa ei monta tällaista kulttia ole ollut, joten on tosiaan hieman sääli, ettei elokuvasta ole saatu aivan parasta potentiaalia irti. Viitala on kuitenkin erinomainen monitahoisena Åkerblomina eikä muistakaan näyttelijöistä voi pahaa sanoa.

Kritiikki osuu laahaavaan tarinankerrontaan. Elokuvasta olisi saanut niin paljon enemmän irti hiomalla käsikirjoitusta rohkeammaksi. Nyt Maria vaikuttaa tuiki tavalliselta huijarisaarnaajalta, vaikka ilmeisesti hän oli maaginen persoonallisuus, joka osasi kietoa ihmiset pikkusormensa ympärille, jotta heitä voisi käyttää hyväksi.