Elokuvat elokuvan sisällä – katso Top 10

17.11.2012 01:30

5. The Player – Pelimies

Leffaideoita tuotantoon seulova studiopomo (Tim Robbins) joutuu kiperään tilanteeseen, kun joku bumerangin saanut käsikirjoittaja alkaa kiristää häntä. Samaan aikaan studiolle palkataan nuori lahjakkuus, joka vaikuttaa potentiaaliselta uhalta miehen uralle. Pelko ajaa pian äärimmäisiin tekoihin kiristäjän roikkuessa kannoilla. Robert Altman satirisoi elokuvanteon raadollisuutta ja näytti Hollywoodin shakkilautana, jossa pokkansa pitävä pelimies pärjää pitkälle.

4.Amerikkalainen yö

François Truffaut näytteli itsensä näköistä ranskalaisohjaajaa elokuvassa, jossa kunnianhimoinen auteur yritti saada kaikki kuvausryhmän jäsenet puhaltamaan yhteen hiileen suuren mestariteoksen aikaansaamiseksi. Turhauttavaa työtä, kun ristiin menevät seksisuhteet, kuvaustilanteiden arkisuus ja tuottajan päsmäröinti potkivat hiekkaa rattaisiin.

3. Pohjan tähteet


Ere Kokkonen, Spede Pasanen ja Vesa-Matti Loiri latasivat aidosti kokemusperäistä säätämistä elokuvaan loppukesän Suomessa sukkuloivasta porukasta, joka tekee elokuvaa. Loirin ohjaaja Pohja on visioineen kuin Ranskasta reväisty, kun taas muu porukka tuottajasta (Pasanen) tähtiin Igor Lötjönen (Ville-Veikko Salminen) ja Merju (Arja Saijonmaa) suhaa omia juttujaan tahoillaan.

2. Auringonlaskun katu

Epäonninen käsikirjoittaja (William Holden) harhauttaa mykkäfilmin näyttelijädiivaa (Gloria Swanson) uskomaan, että paluu parrasvaloihin on aivan hilkulla eilisen tähden hovimestarin (Erich von Stroheim) myötävaikutuksella. Pieni petos johtaa suurempaan, ja kun mukaan ujuttautuu sekä tunteita että ulkopuolisia, kohtalokas triangelidraama alkaa helkkyä synkkiä säveliä. Kulissien sortuessa kohtalokkaasti unelmatehtaan varjoissa ei synnykään kimalteista comebackia vaan pikaistuksissa ammuttu ruumis uima-altaaseen.

1. Keskipäivän aave

Alaston Brigitte Bardot venyttelee uuteen päivään, ulkona paahtaa Caprin aurinko. Töihin olisi ryhdyttävä, sillä kansainvälinen tiimi on koolla tulkitsemassa Odysseusta. Filmausten edetessä kaiken liikkeelle panevaksi voimaksi paljastuu Alberto Moravian tinkimätön pariskunnan vieraantumisen analyysi, jonka tulkeiksi Jean-Luc Godard rekrytoi Fritz Langin kaltaisia legendaarisia tekijöitä tuottaja Carlo Pontin mukaan vaatiman Bardotin lisäksi – eihän olisi pahitteeksi, jos joku tulisi katsomaan leffan vaikka edes seksipommin vuoksi, rahamies Pontin logiikka kuului.