50 työntekijää sairaalaan, kuvaaja otti loparit ja ohjaaja sai malarian – näin syntyi Manaaja-ohjaajan mestariteos, jonka Star Wars murskasi

Onneksi me katsojat voimme nauttia tästä vaarasta kotisohvalta käsin.

Julkaistu:

Saatuaan nauttia menestyksestä Manaaja ja The French Connection -elokuvien myötä, tarttui uuden Hollywoodin tärkeimpiin tekijöihin kuulunut William Friedkin Le salaire de la peur -romaaniin tehdäkseen oman likaisen ja realistisen versionsa.

George Arnaud’n kirjoittama romaani oli adaptoitu Pelon palkka -nimiseksi jännityksen mestariteokseksi “Ranskan Hitchcockin” Henri-George Clouzot’n toimesta, joten Friedkinillä oli savotta edessään oikeuttaakseen oman versionsa.

Pesäeroa Clouzot’n elokuvaan luotiin jo sillä, että Friedkin sijoitti oman Sorcerer-nimisen elokuvansa Dominikaanisen tasavallan viidakoihin, ja autenttisuuden tavoittaakseen vei koko työryhmänsä paikan päälle.

Lue myös: Francis Ford Coppola, John Malkovich ja käsikirjoitus, joka oli “roskaa” – Clint Eastwoodin mestariteos kulki pitkän ja kivisen tien

Kuten arvata saattaa, tuotanto oli täynnä logistisia ongelmia. Friedkinin päätös kuvata oikeassa viidakossa aiheutti jatkuvia viivästyksiä, kasvattaen elokuvan yli 20 miljoonan dollariin.

Tuotannon karut olosuhteet aiheuttivat vakavia terveysongelmia koko työryhmälle: jopa 50 ihmistä kärsi mm. ruokamyrkytyksestä, kuolioista sekä malariasta. Suuri osa heistä joutui sairaalaan ja palasi kotiin kesken tuotannon. Friedkin sairastui itsekin malariaan ja menetti merkittävästi painoa kuvausten aikana.

Ongelmien myötä Friedkinin välit työryhmän, tuottajien ja näyttelijöiden kanssa kiristyivät. Elokuvan kuvaaja Owen Roizman jopa irtisanoutui ja pakkasi laukkunsa kesken kuvausten.

Friedkinin kunnianhimoinen suunnitelma palkittiin huikaisevalla elokuvalla, jonka toimintakohtaukset vetivät vertoja alkuperäiselle ja pakottivat katsojan mukaan hengenvaaraan lähes dokumentaristisella otteellaan.

Valitettavasti Friedkinin kunnianhimo ja mestarillinen ohjaus eivät muuttuneet lipputuloiksi. Vuonna 1977 ensi-iltansa saanut Sorcerer kohtasi elokuvateattereissa erään pienen seikkailuelokuvan nimeltä Star Wars, joka murskasi kilpailijansa.

Kriitikotkaan eivät Sorcererille sen ilmestymisen aikoihin, mutta elokuva on sittemmin noussut aivan uuteen arvostukseen. Tänä päivänä Sorcereria pidetään yhtenä Friedkinin parhaista teoksista sen intensiivisen kerronnan, puristavan jännitteen ja teknisen mestaruuden ansiosta.

Lähde: Collider, Midwist