Mestari-elokuvan ohjaaja Paul Thomas Anderson on mestari käyttämään kameraa. Sen on huomannut myös Ison-Britannian elokuvainstituutin laadukas julkaisu Sight & Sound, joka on julkaissut Kevin B. Leen hienon videoesseen Andersonin kamerankäytöstä.
Mestari on Leen mukaan erilainen kuin Andersonin viisi aiempaa elokuvaa. Ennen Anderson kuvasi usein laajoja kokonaisuuksia liikkuvalla kameralla ja steadicam-tekniikalla. Mestari taas sisältää paljon lähikuvia, joissa kamera ei juuri liiku. Yksittäisen kuvan sommittelu on noussut tärkeämpään rooliin kuin jatkuva liike.
Videoanalyysissä käytetään esimerkkinä viittä kohtausta Andersonin aiemmista elokuvista. Niistä näkyy miten Andersonin kamerankäyttö on muuttunut elokuva elokuvalta. Katso video alta. Tekstimuodossa jutun voi lukea Sight & Soundin sivuilta.
(Episodi/JH)