Jurassic World Rebirthin avaus oli yhtä tappava ja megalomaaninen kuin elokuvan dinosauruksetkin – Vuoden kovin tulos

Elokuvan tueksi järjestettiin valtava markkinointikampanja, joka tuottaa nyt hedelmää.

8.7.2025 07:00

Jurassic World Rebirth keräsi avausviikolla 322,5 miljoonaa dollaria, joista 147,8 miljoonaa tuli Yhdysvalloista ja 174,7 miljoonaa kansainvälisiltä markkinoilta.

Kyseessä on vuoden paras viiden päivän tulos ja Jurassic-elokuvasarjan toiseksi paras avaus heti Jurassic Worldin (2015) jälkeen.

Lue myös: Jurassic World Rebirth avasi hurjalla tuloksella – Vuoden 2015 elokuvan ensi-iltatulos oli täysin käsittämätön

Elokuvan menestyksen taustalla on useita tekijöitä.

Uusi näyttelijäkaarti ja uudet hahmot: Franchise uudistui täysin, ja pääroolissa nähdään mm. Scarlett Johansson, mikä toi sarjaan uutta kiinnostusta.

Markkinointikampanja: Universal markkinoi elokuvaa näyttävästi ja laajasti, mm. suurissa urheilutapahtumissa. Elokuvaan liittyviä oheisohjelmia ja -trailereita pyöritettiin suosituissa tv-ohjelmissa ja tapahtumissa.

Etelä-Koreassa nähtiin jättimäinen 3D-T-Rex-pää ja Ranskassa mainosjulisteet Stade de France -urheilustadionilla. Näyttelijät kiersivät promoamassa elokuvaa maailman suurimmissa kaupungeissa.

Jurassic-elokuvilla on puolellaan myös franchisen voima. Kaikki tietävät konseptin ja se vetoaa laajasti perheisiin, sekä kansainväliseen yleisöön. Jurassic-elokuvan maine ”kesäelokuvana” on myös eräänlainen vetovoimatekijä.

Lue myös: Hän on nyt Hollywoodin eniten lipputuloja kerännyt pääosanäyttelijä – Parhaillaan leffassa pyörivä scifi-toiminta sinetöi ykköstilan

Uudessa elokuvassa dinosaurukset lähes kadonneet ja niitä löytyy vain päiväntasaajan saarilta. Juoni seuraa palkkasoturiryhmää ja haaksirikkoutunutta perhettä, jotka yrittävät hyödyntää jättidinon verta uuden lääkkeen kehittämiseen. Juonipaljastus: kaikki menee pieleen ja dinosaurukset pääsevät irti.

YouTube video

Lähde: Deadline

Aiheeseen liittyviä elokuvia