Kristen Stewart nousi kuuluisuuteen Twilight-elokuvista, mutta on sen jälkeen laajentanut repertuaariaan vaikeisiin ja monitahoisiin elokuviin. Hän haluaa haastaa katsojansa.
Ikävä kyllä Stewartin ura on täynnä lippukassafloppeja – ja hän uskoo tietävänsä sille syyn.
Lue myös: Twilightin perintö – täyttä tauhkaa vai parempi kuin muistitkaan?
Lue myös: Twilight-tähden ohjausdebyytti sai ensi-iltansa Cannesissa – Neljän minuutin seisovat aplodit
Stewart kertoi uudessa haastattelussa ajatuksiaan. Hän on ohjannut juuri ensimmäisen elokuvansa, The Chronolygy of Waterin, jonka ensi-ilta on joulukuussa.
– MeToo-ajan jälkeen vaikutti siltä, että naisten tekemät ja naisia varten kerrotut tarinat saisivat viimein ansaitsemansa arvon; että meitä saatettaisiin jopa rohkaista ilmaisemaan itseämme ja yhteisiä kokemuksiamme, kaikki kokemuksemme, ilman suodatinta, Stewart sanoi.
– Olen kuitenkin nyt nähnyt, miten raakaa kamppailua jokainen askel on silloin, kun sisältö on liian synkkää, tai se on liian tabu. Sellaiset tarinat, jotka kuvastavat suorasanaisesti naisten arkisia kokemuksia, herättävät usein inhoa ja torjuntaa.
Antti Reini kommentoi juuri omituista ilmiötä, jossa etenkin naiset kommentoivat negatiivisesti Teemu Nikin Oscar-ehdokaselokuva 100 litraa sahtia. Tragikomedian pääosissa ovat Elina Knihtilä ja Pirjo Lonka, jotka esittävät traumatisoituneita alkoholistisiskoksia.
Tämä tuntuu peilaavan Stewartin ajatuksia, koska 100 litraa sahtia on suunnattu naiskatsojille. Ilmeisesti alkoholismia ja naisia ei saa kuvata elokuvassa näin mustalla tavalla, koska se herättää liikaa tunteita.
Toisaalta 100 litraa sahtia oli jättimäinen hitti Suomen teattereissa. Se keräsi 234 687 katsojaa.
Stewart jatkaa haastatteluaan kertomalla, kuinka naiset joutuvat edelleen taistelemaan, jotta saavat kunnioitusta ja äänensä kuuluviin.
Useat Stewartin elokuvat ovat flopanneet lippukassoilla, koska ne eivät ole löytäneet naiskatsojia.
Stewart ehdottaakin, että Hollywoodin naisten pitäisi seistä tukevammin yhdessä rintamassa ja tukea toisiaan.
– Takaisku, joka on seurannut tuosta lyhyestä edistyksen hetkestä, on tilastollisesti musertava. Se on yksinkertaisesti musertava. Viime vuoden elokuvista vain säälittävän pieni osa on naisten tekemiä. Ilmeisesti tarvitsemme elämäämme paljon enemmän naisten lounaita. Meidän täytyy ryhtyä naisiksi, jotka käyvät lounaalla ihan helvetin paljon.
– Meillä on lupa olla ylpeitä itsestämme ja ehkä myös antaa toisillemme lupa ottaa takaisin se kiitollisuus, jonka esittämisessä olemme tulleet niin taitaviksi – ja todella maistaa sitä, sisältä käsin, Stewart sanoi.
Stewart kannusti naisia ottamaan tulevaisuutensa omiin käsiin, eikä anella lupaa ”Hollywoodin poikien klubilta”.
Lue myös: Elizabeth Olsen, Oscar Isaac ja Kristen Stewart tähdittävät Mandy-ohjaajan vampyyrileffaa
Stewart puhuu aivan asiaa lippukassatulosten valossa. Todelliset naisten tekemät lippukassahitit, kuten Greta Gerwigin Barbie, Kathryn Bigelowin The Hurt Locker, Emma Tammen Five Nights at Freddy’s, Chloé Zhaon Nomadland ja vaikkapa Frozen, ovat harvassa.
Naisten tekemät niin sanotut feministiset elokuvat tuntuvatkin floppaavan, koska miehet eivät niitä katso. Tämän voi todeta vaikka Marvelin puolella (poikkeuksena tosin esimerkiksi Captain Marvel). Marvelin pääkatsojayleisö ovat nuoret miehet.
Saman ilmiön on voinut huomata Hollywoodin lippukassatuloissa pitkässä juoksussa.
Naisten tekemät elokuvat eivät jostain syystä löydä naisyleisöä. Viime vuosina on ollut lukuisia kriitikoiden ylistämiä festarihittejä, jotka ovat olleet jättifloppeja lippukassoilla.
Samalla perinteisemmät naisille suunnatut elokuvat, kuten vaikkapa Blake Livelyn ja Justin Baldonin kohuelokuva Se päättyy meihin, tahkoavat jättimäisiä summia teattereissa, vaikka myös tässä tarinassa käsitellään vaikeaa aihetta: parisuhdeväkivaltaa.
All The Chronology of Waterin traileri.
Lähde: Fandomwire
