Samana päivänä Hannun ja Kertun kanssa teattereihin tulee kotimainen uutuus 21 tapaa pilata avioliitto.
Jussi: Minusta tämä on sekava. Eikö julisteen pitäisi saada katse kohdistumaan johonkin. Tässä on miljoona kiintopistettä ja monenlaista typografiaa. Taustallakin joku ihme tekstuuri. Mitä sanoo AD?
Jesse: No jopas on. Nyt on kyllä kaikille kaikkea ja vähän vielä päälle. Erityisesti silmää miellyttää aina kun yhdistellään vähän vektorigrafiikkaa ja valokuvaa ja feidaillaan molempia ihan miten sattuu ja mistä vaan sattuu. Vaikea kuvitella että olisi suunnittelijan ratkaisu laittaa miljoonaa eri typistä, miljoona vektorielementtiä sekä useita eri kuvattuja hahmoja.
Jouni: Voin kuvitella julisteentekijäparan, jonka työpöydälle tusina eri tahoa työntää materiaalia ja pyytää lisäämään sen vielä kuvaan. Tästä on vaikea hahmottaa edes tyylilajia saati sitten lajityyppiä. Mikä näissä jullareissa nyt on vikana, kun mikään ei houkuttaisi katsomaan, jos en jo tietäisi enemmän elokuvasta tai niiden takana olevista hyvistä tekijöistä?
Alfred Hitchcockista ja Psykon tekemisestä kertova Hitchcock
Jouni: Tässäkin mennään näyttelijäkärjellä ja oletetaan konseptin olevan tuttu julisteen näkeville. Mutta kuinka moni menee katsomaan elokuvan sen vuoksi, että julisteessa on Helen Mirren ja Anthony Hopkins?
Jussi: Kyllä monet aikuiset ihmiset menevät! Tässä on haettu klassisuutta hieman samaan tapaan kuin Gangsterisodassa – ja onnistuttu minusta paremmin. Tuo suomenkielinen mainoslause on tosin kömpelö. Hopkins näyttää tässä enemmän Hitchcockilta kuin elokuvassa, mikä on ymmärrettävää. En ole ihan varma toimiiko mustavalkoisen ja värikuvan yhdistely. Olisi voinut mennä pelkällä mustavalkomaailmallakin. Tosin leffahan on väreissä, toisin kuin Psyko, jonka tekemisestä kertoo. Siinä mielessä idea on looginen.
Jesse: Julisteessahan on ilmiselvä Hitchcock! Helposti voisin kuvitella itseni katsomassa tätä elokuvaa julisteen nähtyäni. Henkilökohtaisesti harmittaa, ettei Suomessa ilmeisesti hyödynnetä oikeasti näyttävää punaista versiota julisteesta, joka juurikin klassisuudessaan vetää tämän kölin alta miljoonaan kertaan. Silti tämäkin on laadukkaasti tehty ja miellyttää silmää.
Rikostrilleri Parker rantautuu Suomeen 22. helmikuuta.
Jouni: Kaikkien melko tylsien julisteiden joukossa tämä on yrmyllä minimalismillaan ja kolholla toteutuksellaan kaikista kiinnostavin! Elokuvassa on Jason Statham, jolla on ase. Mitä muuta tarvitsee tietää?
Jesse: Tämä versio julisteesta on kaikessa yksinkertaisuudessa ihan toimivaa keskitasoa. Aivoihini silti kerkesi jo syöpyä versio, jossa Stathamin tummaan lähes siluettimaiseen poseeraukseen oli upotettu takin sisään Jennifer Lopezin kasvot, ei näin! Ei todellakaan näin!
Jussi: Minimalistisuus puhuttelee minuakin. Mutta miksi tulee mieleen, että tämä on suoraan dvd:lle menevän leffan kansi eikä teatterijuliste. Ehkä se johtuu vain Stathamista.
Juoppohullun päiväkirja
Jesse: Jos tämä juliste jättää jollekin kysyttävää elokuvan sisällöstä, olen yllättynyt. Asetelmasta ja tekstuurista etc voi olla varmasti montaa mieltä, mutta kyllä tämä punainen paholainen seisoo järkkymättömällä ylväydellä loppuvuoden ensi-iltajulisteiden loputtomassa suossa.
Jussi: Tähän julisteeseen minulla on samanlainen suhde kuin elokuvaankin. Rakastan ja vihaan sitä yhtä aikaa. Suomalaisten leffojen pakollinen osuus eli alaston mies ja paljas perse on nyt peräti julisteessa asti. Ei ole kyllä ensimmäinen kerta. Miehen työ -leffan julisteessa näkyi Tommi Korpelan perse. Nyt on Santtu Karvonen päässyt antamaan katsojille kaikkensa jo julisteessa. Ilmeisesti suomalaisen miesnäyttelijän velvollisuus on esitellä hanuria valkokankaalla tai näyttämöllä, muuten ei saa Teatterikoulusta papereita. Ja jos pääsee leffajulisteeseen asti niin ehkä siitä pitäisi antaa Jussi-patsas.
Jouni: Kyllä suomalainen mies on kaunis. Tämä on 21 tapaa… -jullari tehtynä oikein. Kieli poskessa mutta tyylitajulla. Punainen äijä pysäyttää taatusti ja saa tsekkaamaan jullarin kahdestikin. Ja yleisöä on nyt ainakin varoitettu!
Lue myös: Tilaa Episodin uutiskirje ja tiedät mitä katsoa! Nappaa katseluvinkit suoraan sähköpostiin tästä.