Studiot puhuvat tosi harvoin elokuviensa digimyynneistä. Jon M. Chun ohjaama musikaalihitti Wicked on kuitenkin poikkeus.
Broadway-musikaaliin perustuva Wicked tienasi elokuvateattereissa oikein pätevät 747 miljoonaa dollaria, vaikka sekin joutui kaikenlaisten toksisten fanikuntien pommituksen kohteeksi.
Lue myös: Totuus elokuvavuodesta 2024 – Episodin toimitus ja lukijat ovat puhuneet
Lue myös: Nämä 7 ennätystä Oscar-gaalassa rikottiin – Latvialainen animaatio oli eräs illan sensaatioista
Ihmemaa Ozin esiosa päätyi VOD-palveluihin myyntiin ja vuokrattavaksi 31. joulukuuta, ja siitä tuli aivan yhtä suuri hitti kotikatsomoissa.
NBCUniversal Entertaneiment & Studiosin Global Distribution -pomo Peter Levinsohn paljasti poikkeuksellisesti noitaleffan VOD-tulot Las Vegasissa järjestetyssä CinemaConin elokuva-alan paneelissa.
Wicked on tienannut noin sata miljoonaa dollaria Universalille PVOD-palveluilla (premium video on demand).
Universal on viime vuosina lyhentänyt elokuviensa teatterilevitysaikaa.
– Se on tehnyt elokuvista kannattavampia, erityisesti pienten ja keskikokoisten elokuvien kohdalla, ja se taas on mahdollistanut meille useampien elokuvien tekemisen, Levinsohn sanoo.
Mutta vaikka elokuvat päätyvät nopeammin VOD-palveluihin, sama ei toimi striimipalvelujen kanssa. Striimipalvelut heikentävät teatteritulosta.
Regal Cineworld -elokuvaketjun toimitusjohtaja Eduardo Acuna oli asiasta eri mieltä. Hänen mielestään lyhyempi aikaikkuna teattereissa tarkoittaa vain sitä, että ihmiset odottavat helpommin elokuvia kotisohvilleen VODina, ja se taas näkyy lippukassatulosten keskiarvoissa.
Lähde: Screen Rant
Lue myös: Tilaa Episodin uutiskirje ja tiedät mitä katsoa! Nappaa katseluvinkit suoraan sähköpostiin tästä.