Walt Disney Company -imperiumin hallinnoimassa Alien-universumissa tapahtuu juuri nyt paljon. Viime vuoden elokuussa ensi-iltansa saanut Alien: Romulus osoittautui kansainväliseksi kassamenestykseksi. Lopputulos jätti tosin fanaattisimmat Alien-diggarit hieman kylmiksi. Viimeaikaisten uutisten mukaan ohjaaja Fede Álvarez alkaa kuvata Romulukselle jatko-osaa loppuvuodesta.
Alkuperäisen Alienin ohjannut Ridley Scott vaikuttaa itse kääntäneen luotsaamansa avaruuskauhufranchisen ruoria vauhdilla. Hänen Prometheus– ja Alien: Covenant -esiosansa eivät nekään olleet kaikkien Alien-kaanonin nimeen vannovien mieleen.
Scott sortui yliselittelyyn mytologisen Alien-taustatarinan synnyttämisessä. Lisäksi hän unohti oman kultaisen nyrkkisääntönsä: näytä mahdollisimman vähän itse xenomorfia. Viimeaikaisten kommenttien mukaan – jotka Scott antoi hiljattain Kingdom of Heavenin ohjaajan version 4K-julkaisun yhteydessä – hän sanoo ohjanneensa jo aivan tarpeeksi Alien-elokuvia. Aika näyttää. Mieli tunnetusti muuttuu äkkiä isoilla tähdilläkin, kun tarpeeksi riihikuivaa työnnetään tyrkylle.
Pilotin kiehtova vastakkainasettelu
Kuvaan astuu nyt uusi tulokas – ainakin Alien-universumissa – Noah Hawley. Hän ei tosin ole mikään keltanokka: genrefanit tunnistavat hänen hallitun ja hienostuneen otteensa muun muassa sarjoista Bones, The Unusuals, My Generation, Legion ja Fargo. Hawley on myös kirjailija, jonka teoksista on suomennettu ainakin Kaikki sanovat tahdon (2004, Otava) ja Ennen syöksyä (2016, Otava). Harva kieltää, etteikö syntyperäisellä newyorkilaisherralla olisi kertojantaidot hyvin hanskassa.
Itse tosin hämmästyin suuresti Hawleyn ilmoittaessa tarttuvansa upouuden Alien-sarjan ruoriin, vieläpä tunnetusti vastaan hangoittelevan Ridley Scottin auliilla suostumuksella. Scott nimittäin itse hyllytti muutama vuosi sitten ohjaaja Neill Blomkampin pitkään suunnitteleman jatko-osan Aliens – paluu -elokuvalle (1986).
Episodi näki ennakkoon Alien: Earthin pilottijakson. Sen perusteella uuden tarinan asetelma on vähintäänkin kihelmöivän erilainen. Hawley on luonut kiehtovan, vuoteen 2120 sijoittuvan utopianarratiivin. Se siis sijoittuu ajallisesti vain kaksi vuotta ennen ensimmäisen Alien-elokuvan (1979) tapahtumia vuonna 2122.
Pilotissa asetetaan vastakkain maapallon Prodigy Cityyn syöksyvä USCSS Maginot -avaruusalus salaperäisine lasteineen ja Prodigy-yhtymän salaperäiset ihmishybridikokeilut. Jälkimmäisissä on yllättäen mukana selkeää – ja jopa hieman veikeääkin – Peter Pan -tematiikkaa. Prodigy on kehittänyt ensimmäisen ihmishybridin nimeltä Wendy (Sydney Chandler). Kyseessä on synteettinen androidi, jolla on älykkään ihmislapsen aivot. Kun Prodigyn pilvenpiirtäjien keskelle rysähtää yhtäkkiä intergalaktinen avaruusalus huippusalaisena lastinaan hirviöitä, piilopaikat saattavat ihmisillä olla pian perin vähissä. Jäämme odottelemaan suurella mielenkiinnolla, miten tarina tästä jatkuu.
Vanhemmat kielsivät Alienin
Keskustelin alkukesästä Zoomilla Alien: Earth -sarjan showrunner Noah Hawleyn kanssa. Kerron hänelle, kuinka hämmästynyt olin kuullessani hänen alkavan luotsata uutta Alien-aiheista suoratoistosarjaa.
– Olen itsekin ällistynyt siitä, että he ylipäätään antoivat minulle luvan kehittää sarjan. Elinikäisenä Alien-fanina minusta tuntui vähintäänkin siltä, kuin olisin päässyt tutkimaan Nooan tai Liiton arkkia.
Koska näin ensimmäisen Alien-elokuvan 13-vuotiaana sen ilmestymisvuonna, minun on kysyttävä Hawleylta hänen omasta ensikosketuksestaan legendaariseen tieteiskauhuklassikkoon.

– Olin 12-vuotias, kun Alien – kahdeksas matkustaja sai ensi-iltansa vuonna 1979. Olin saanut kutsun lasten synttäreille. Joku siellä sai älynväläyksen, että lähdetäänpä joukolla leffaan katsomaan Alien. Omat vanhempani kieltäytyivät, koska he olivat kuulleet elokuvan väkivaltaisuudesta. Menimmekin sen sijaan katsomaan komediaa Älkää ampuko hammaslääkäriä. Onnistuin toki näkemään Alienin aika pian jälkikäteen. Näytin elokuvan 15-vuotiaalle tyttärelleni muutama vuosi sitten, kun aloin kehitellä tätä sarjaa. Hänestä se oli kerronnaltaan liian hidastempoinen. No, meidän sukupolvemme ei totisesti tuntenut samoin, monet meistä olivat aivan koukussa saman tien.
Yhtäläisyyksiä klassikkoon
Hawley vertaa Alienia hieman yllättäen – tosin mielestäni varsin osuvasti – erääseen tunnettuun näytelmään.
– Olen itse aina nähnyt Alienissa yhtäläisyyksiä Nobel-palkitun Samuel Beckettin tragikomediaan Huomenna hän tulee. Molemmissa on jotenkin hieman samanlainen eksistentialistinen ote ja sävy. Alienissa hyytävä korporatiivinen välinpitämättömyys lisää entisestään elokuvan kauhukerrointa ja kyynistä maailmannäkemystä. Nostromon neuvoton miehistö on yksin jääkylmässä avaruudessa.
– Alkuperäisidean luoja Dan O’Bannon, H.R. Giger ja Ridley Scott tekivät mestarillista työtä kasvavan ja jatkuvasti muuttuvan muukalaisolion luomisessa. Sen parasiittimainen olemus puistattaa yhä monia meistä vuosituhansien takaisen perimämuistimme johdosta. Kun tarkastelee Gigerin taidetta liittyen nimenomaan elokuvan hirviöön, siitä on helppo löytää jotain sanoinkuvaamattoman pelottavaa seksuaalisuutta. Se elämänmuoto pyrkii tunkeutumaan väkisin ihmiseen ja saattamaan tämän raskaaksi omalla perillisellään.
– Yksi xenomorfin kiehtovimmista puolista on, että se ei koskaan tapa ravinnon vuoksi. En ole nähnyt yhdessäkään Alien-sarjan elokuvassa xenomorfin syövän ketään tai mitään. Se ei ole mikään tavanomainen saalistaja. Se on olemassa ainoastaan lisääntyäkseen. Tuolloinkaan se ei kykene kunnolla ravitsemaan itseään. Se ei siis ole kuten tyrannosaurus rex tai valkohai, joka on tärkeä osa maapallolla saalistavien eläinlajien ravintoketjua.
Nostromon sisaralus
Alkuperäisen Alien-leffan faneille on ilahduttavaa nähdä, miten Alien: Earthin alussa nähtävä avaruusalus, USCSS Maginot on sisustusarkkitehtuuriltaan lähes identtinen USCSS Nostromon kanssa. Maginotin miehistö polttaa ja rupattelee kiivaasti keskenään aamiaispöydässä, aivan kuten Alienin alkumetreillä. Tekijät ovat vanginneet tismalleen saman tutun epäsymmetrisen valaistuksen ja ilmassa leijuvan tupakansavun. Kuinka paljon taustatyötä vaati, etta kaikki tuon analogisen kasettifuturismin pienimmätkin detaljit saatiin toistettua aivan nappiin?
– Paljon. Onneksi onnistuimme löytämään harvinaisen diakuvasetin vuonna 1978 kuvatuista Alien-leffan lavasteista, joita Ridley ei ollut itsekään nähnyt sitten kuvausten. Tuntui uskomattomalta, että olimme onnistuneet paikallistamaan jotain historiallista, jota kukaan muu ei ollut löytänyt. Sain tietysti heti rehellistä palautetta pilottijaksomme nähneeltä Ridleyltä. Hän kertoi olleensa hyvin yllättynyt ja suorastaan hämmentynyt siitä, miten Maginotin ja Nostromon sisätilat näyttivät liki identtisiltä. Ymmärrän hyvin, että katsojan kannalta on tärkeää tunnistaa tuttuja elementtejä ja olla täysin vakuuttunut niiden aitoudesta.
– Halusin antaa katsojille saman tunteen kuin heti Alienin alkumetreillä: heräät rättiväsyneenä hyperunesta ja joudut syömään aamiaista suulaan miehistön kanssa, jossa kaikki puhuvat toistensa päälle. Useimmat heistä vielä polttavat ketjussa. Parhaassa tapauksessa katsoja saattaa ajatella: ”Hei, kerrankin kaikki nämä tutut jutut tuotiin takaisin tismalleen oikealla tavalla”. Tuolloin he ymmärtävät paremmin, mikä oli aikoinaan niin ainutlaatuista ja erilaista Alienin ensimmäisissä 30 minuutissa, jossa katsoja alkoi pikkuhiljaa tutustua Nostromon seitsenhenkiseen miehistöön.
Käsin poimittu näyttelijäkaarti
Noah Hawley tähdentää, että täyden luottamuksen luominen yleisöön on hänelle tarinankertojana aina elintärkeää.
– Tarvitsen kipeästi sitä luottamusta. Pilotin alussa nähdyn miehistökohtauksen jälkeen vaihdan yhtiöitä ja tarinallisia kierroksia. Käynnistän uuden näytöksen lapsista synteettisissä kehoissa. Se ei ole tuttua Alien-kaanonin ystäville. Niinpä tarinankertojana minun täytyi yrittää lunastaa katsojan luottamus heti alkumetreillä, etenkin kun pyrin siinä samassa tarjoamaan katsojille jotain aivan uutta.

Alien: Earth -sarjan maailmanrakennus on vähintään yhtä massiivista luokkaa kuin viime aikoina nähdyissä ison budjetin tieteissarjoissa kuten Andor ja Säätiö. Sen lisäksi Hawley on onnistunut jäljittelemään taitavasti Ridley Scottia myös monipuolisen näyttelijäkaartin hankkimisessa. Alienin tavoin Alien: Earthissäkään ei ole monta todella tunnettua näyttelijää. Hawleyn tarkkanäköiset roolivalinnat perustuvat taitaviin näyttelijöihin, jotka ovat kaikki rooleissaan uskottavia. Sen lisäksi Noah Hawley on pyrkinyt luomaan Alien: Earthin tulevaisuuden jättiyhtymien hallitseman maailmamme tavalla, joka lisää nykyiseen dystooppiseen ajanhenkeen futuristisen sävyn.
– Minun ei juurikaan tarvinnut liioitella Alien: Earthin maailmaa, kun ajatellaan nykymenoa. Tänä päivänä Amazon, Apple tai Google hamuavat jatkuvasti lisää päätäntävaltaa kuluttajien tekemistä valinnoista. Myös siitä, miten kehitämme planeettamme. Heillä tosin tulee olemaan samat ongelmat kuin meillä tänään. Facebookilla, Instagramilla ja TikTokilla on yksinkertaisesti liikaa valtaa.
– Avoin keinoäly ja koko ”etene nopeasti ja riko mahdollisimman paljon mennessäsi” -mentaliteetti on tismalleen yhtä epäkypsä kuin se on tuhoisa. Suurin ongelmamme juuri nyt on, että päättäjien pitäisi käyttäytyä aikuisemmin. Ajatella enemmän tulevaisuutta eikä vain vaistomaisesti rikkoa asioita ja tehdä mitä huvittaa. Tämä tosielämän itsekäs ja kypsymätön itsepäisyys toimii Alien: Earthissä myös käänteisesti. Siinä näytetään, miten aikuisten kehoihin siirretyt lasten mielet heitetään kylmästi suoraan aikuisten maailmaan.
– He katsovat ympärilleen ja toteavat että eihän täällä ole yhtään aikuista läsnä. He näkevät kyllä pitkiä ihmisiä, mutta mitään aikuisia he eivät mieleltään ole. Tietysti tämä kaikki on hyvin vertauskuvallista. Rakastan sitä, miten onnistuimme saamaan sarjaamme niin kansainvälisen roolikaartin. Näyttelijöitä kuten esimerkiksi The White Tiger -elokuvan Adarsh Gourav, Babou Ceesay Gambiasta ja Essie Davis Australiasta. He puhuvat kaikki vieläpä omilla syntyperäisillä murteillaan. Se tuntuu niin aidolta. Mielestäni se on myös väistämätöntä monikielisessä maailmassamme.
– Päätähtemme Sydney Chandlerin bongasin Danny Boylen ohjaamasta Sex Pistols -sarjasta Pistol. Hän on uskomaton lahjakkuus. Sydney lensi luokseni Calgaryyn, jossa olimme kuvaamassa Fargon viidettä tuotantokautta. Söimme yhdessä päivällistä ja juttelimme pitkään. Hän suhtautui erittäin intohimoisesti sarjaideaamme ja henkilöhahmoonsa. Intohimoa tarvitaankin, koska kuvasimme sarjaa useita kuukausia toisella puolella maapalloa. Olet nähnyt vasta pilotin, mutta saat huomata, että Sydneyn lahjakkuus on kiistaton. Hän on todellinen tähti. Sydney saa myös minut vaikuttamaan fiksummalta kuin olenkaan, koska hän on roolissaan niin vakuuttava.
Covid ja käsikirjoituslakko
Kaksi yllättävää tosielämän force majeure -tekijää sekaantui Alien: Earth -sarjan tuotantoon aivan alkumetreillä.
– Onneksi covid ei päässyt vaikuttamaan meihin kielteisesti, koska olin kirjoittamassa jaksoja pandemian alla. Sen sijaan vuoden 2023 käsikirjoituskillan lakko Yhdysvalloissa heitti kapuloita rattaisiin. Olin tuolloin alkanut vasta kuvata pilottia. Lakko pakotti meidät keskeyttämään kolmen tuotantoviikon jälkeen. Kesti puolisen vuotta, että pääsimme jatkamaan. Kaikki tekemäni valinnat sarjassa olivat ennalta tarkkaan ajateltuja, harkittuja ja testattuja. Se vaikutti myönteisesti itse tuotannon sulavuuteen.
– Valitettavasti tällä alalla raha pakottaa usein muuttamaan itse tarinaa. Kaikkea sitä, mitä käsikirjoituksessa kuvailtujen juttujen rakentaminen ja visualisointi maksaa. Sarjastamme löytyy monenlaisia kalliita elementtejä erilaisista olioista digitaalisiin lavastejatkeisiin, avaruusaluksiin ja kyborgien käsivarsiin. Kaiken suunnittelu ja valmistus maksaa paljon. Se pakotti keskittymään entistä tiukemmin juonen ytimeen. Mistä tarinamme tosiasiassa kertoo? Toivon, että olemme onnistuneet luomaan kansainvälisiä katsojia koukuttavan 8-tuntisen.
Alien: Earth käynnistyy kahdella ensimmäisellä jaksolla Disney Plus -suoratoistopalvelussa keskiviikkona 13. elokuuta.
Teksti: Juhani Nurmi, kuvat FX / Walt Disney Company.
Lue myös: Tilaa Episodin uutiskirje ja tiedät mitä katsoa! Nappaa katseluvinkit suoraan sähköpostiin tästä.