Äänisuunnittelija Michael Babcock kertoo IndieWirelle kuinka pyrki välttämään ”liikaa Hollywoodmaisuutta” Nuremberg-elokuvassa.
”Ajattelin asiaa paljon työskennellessäni ja vielä enemmän kotona”.
”Kaikilla elokuvan hahmoilla on vahvat tavoitteet, mutta he eivät koskaan ajattele manipuloivansa toisiaan. Joten äänenkään ei pitäisi manipuloida katsojaa — kaikki on raa’an ja pelkistetyn kuuloista”.
”Suljetun sellin piti kuulostaa siltä, että se olisi tehty saksalaisesta betonista, vaikka lavaste itsessään ei kuulosta siltä. Luulen, että jouduin käyttämään kaikkia urani aikana oppimiani temppuja luodakseni oikean vaikutelman”, Babcock kertoi.
Lue myös: Natsijohtajasta kertovan Nuremberg-elokuvan innoittajana toimi kauhuelokuvien kaamein hahmo
Hän kertoi myös spesifeistä tekniikoista, joita elokuvassa hyödynsi. Tai oikeastaan jätti hyödyntämättä.
”Käytin viimeisten kahden tai kolmen vuoden aikana tulleita teknologioita — en AI:ta — poistaakseni tarpeettomat äänet ja luodakseni tilavaikutelman, joka kuulosti 1940-luvulta. Tuon jälkeen editoin äänen sen kuuloiseksi kuin sille olisi tehty mitään”, Babcock kuvaili.
Tietyn kohtauksen kanssa hän joutui ponnistelemaan erityisen paljon.
”Hirttämiskohtauksen piti kuulostaa autenttiselta. mutta samalla järkyttävältä ja koskettavalta. Se oli haastava.”
James Vanderbiltin ohjaama Nuremberg kertoo psykiatri Kelleystä, jonka tehtävänä on selvittää, onko 2. maailmansodan jälkeen vangittu Herman Göring oikeustoimikelpoinen. Leffa pohjautuu Jack El-Hain romaaniin The Nazi and the Psychiatrist.
Elokuva saapuu Suomen ensi-iltaan 28.11.
Lähde: IndieWire
