Andrei Tarkovskin mykistävä tieteiselokuva pohjaa venäläisten Strugatskin veljesten romaaniin Huviretki tienpientareelle (1972), jonka nämä sovittivat itse käsikirjoitukseksi. Elokuvallisesti Stalker on kuitenkin täyttä Tarkovskia – Peilin ohella enemmän kuin yksikään toinen ohjaajan teos.
Lähellä karua ja nimetöntä kaupunkia sijaitsee salaperäinen sotilaiden vartioima ”Alue”, joka on täynnä ansoja ja vaaroja. Stalker on yksi harvoista ja valituista, joilla on kykyä ja rohkeutta johdattaa sen tarkoin vartioituun ”Huoneeseen”, jossa ihmisen salaisimmat toiveet toteutuvat.
Eräänä yönä Stalker lähtee opastamaan sinne kahta miestä, kyynistä ja loppuunpalanutta menestyskirjailijaa sekä hiljaista ja keksinnöstä unelmoivaa professoria, joiden ja Stalkerin matka Huoneeseen käy läpi oman alitajunnan…
Tarkovskin kenties täydellisimmällä mestarityöllä on uskomattoman kovaonninen syntyhistoria. Elokuvaa oltiin tehty jo vuosi, kun laboratorio onnistui tuhoamaan kaiken materiaalin.
Tarkovski oli ymmärrettävästi täysin murtunut, mutta pystyi aloittamaan kaiken alusta – tosin nyt pienemmällä budjetilla ja väsyneemmällä ryhmällä. Tämä toinen vuosi on Stalkerin evoluutio, jonka aikana myös käsikirjoitus ja hahmot, erityisesti Stalker itse, muuttuivat.
Osaa esittävästä Aleksandr Kaidanovskista oli tullut ihmisenä entistä herkempi ja kompleksisempi, mikä näkyy roolissa.
Elokuvahistorian suuriin mestariteoksiin kuuluva Stalker ja ovat kaksi määrittelevintä Tarkovski-elokuvaa, joissa ohjaajan kyky kuvata aikaa ja luontoa sekä yhdistää unia ja muistoja omaksi logiikaksi, luovat kokonaan uuden ja ihmisen ajattelu- ja itsensäkohtaamisprosessia kenties täydellisimmin ilmentävän elokuvakielen.
Stalker lisättiin HBO Maxiin 21. joulukuuta. Katso traileri alta.
Arvio: Tuomas Riskala, DVD Hohto 7/2003

Lue myös: Tilaa Episodin uutiskirje ja tiedät mitä katsoa! Nappaa katseluvinkit suoraan sähköpostiin tästä.