Mainospohjainen suoratoistopalvelu näyttää mainoksia myös kesken ohjelmia – Joskin hyvin erikoisella tavalla

Miltä tuntuu luopua suoratoistopalveluiden vapaudesta ja uhrata aikaansa mainostajille? Kokeilussa Disney Plussan mainospaketti.

12.6.2025 02:00

Netflix on jo pari vuotta porskuttanut tulostaan mainospohjaisella halvemmalla tilausmuodolla, mutta ei ole vielä levittänyt mainostilauksiaan pienempiin maihin, kuten Suomeen. Myös Amazon Prime Video aikoo avata viihteensä mainostajille tämän vuoden aikana. Brasilian, Japanin ja muiden kaukomaiden lisäksi ensimmäiseen mainosaaltoon pääsee Euroopasta mukaan vain Alankomaat.

Suomessa mainoksia tarjoavat kuitenkin jo Disney Plus, Max, MTV Katsomo Plus, Ruutu Plus ja Viaplay.

Viimeiset pari kuukautta meillä on kokeiltu Disneyn halvinta mainokset sisältävää tilausmuotoa. Kokemus on ollut yllättävän positiivinen siihen nähden, että pidin mainokset sisältävää tilausta aiemmin täysin poissuljettuna vaihtoehtona. Nyt voisin harkita mainoksia myös muihin talouden palveluihin tasapainottamaan kulueriä. Disneyn perustilaus kuukausittaisella maksulla olisi 9,99 euroa kuukaudessa, mutta mainoksilla säästää neljä euroa eli noin 40 prosenttia hinnasta.

Disney Plus -palvelun mainostilaus esittää mainoksia sekä aikuisille että lapsille. Sillä erotuksella tosin, että nuorimman lapsen Junior-valikolla varustettu taaperoprofiili ei mainosta mitään, ainakaan vielä. Normaaliin käyttöliittymään nostettu isomman lapsen ikärajalla rajoitettu profiili sen sijaan syöttää nähtäville muun muassa Disney-hahmojen leluja ja muita palvelun lastenohjelmia mainostavia katkelmia.

Aikuisille on viime aikoina mainostettu lääketieteen yritystä, hampurilaisketjua, matkailuportaalia ja Disneyn omia uusia sarjoja. Mainostajia on vain kourallinen, koska samat klipit pyörivät ohjelmasta ja päivästä toiseen nähtävillä. Kun on viisitoista kertaa kerrannut saman mainoksen Tracker-jännärisarjasta, sitä suorastaan ilahtuu, kun tilalle onkin ilmestynyt Andor-sarjan pöhinä.

Lasten profiililla mainokset kestävät noin puoli minuuttia, aikuisilla vessataukoa saa yleensä minuutista aina 70 sekuntiin.

Lue myös: Netflixin tulevaisuus: Puhuvia robotteja, fantasiaa ja Ingallsin Laura

Mainosrulla pyörähtää esille aina, kun aloittaa ohjelman katselun. Mainoksia ei ole mahdollista vauhdittaa, mutta paluu valikkoon sentään onnistuu, jos valitsi vahingossa väärän ohjelman. Tämä ohjelman alkua edeltävä mainos häiritsee eniten juuri lasten kanssa, jotka silmät ymmyrkäisinä ihmettelevät, missä Blueyn uudet jaksot viipyvät. Vanhempana tuollaisen alun mainostauon voisi helposti niellä, kun muistaa rahallisen säästön, jos se olisi ainut paikka, jossa mainokset ilmestyisivät. Vaan ei ole.

Mainoksia nähdään myös kesken ohjelmia. Joskin hyvin erikoisella tavalla.

Elokuvien aikana mainoskimara nähdään vain ennen elokuvaa. Jostain syystä sarjojen aikana mainokset pyörivät ensin ennen ohjelman alkua ja sen jälkeen vielä joko kerran tai kaksi kunkin jakson keskellä. Tämä sarjapainotus ainakin takaa, että elokuvien ystäviä mainospaketti ei juuri hetkauta. Sarjojen lyhyempiä jaksoja katsoessa mainokset kuitenkin pyörivät ruudulla ärsyttävästi noin 20 minuutin välein.

Kesken ohjelmaa tulevat mainoskatkot näkee ennakolta aikajanan mustina pisteinä. Joten vaikka alkaneita mainoksia ei pysty jouduttamaan, mainospaikan itsessään voi ohittaa ennen sen alkua, jos tarkkaavaisesti ajoittaa 10 sekunnin kelaushypyt kohdalleen.

Jani Svensk

Tällä palstalla seurataan verkossa elokuvia ja sarjoja kuukausimaksua vastaan tarjoavia palveluita.