Walter Mittyn ihmeellinen elämä pohjautuu James Thurberin vuonna 1939 julkaistuun klassikkonovelliin ujosta miehestä, jonka mielikuvitus vie hänet uskomattomiin seikkailuihin. Toisin kuin Mittyn arkisen anonyymistä elämästä, hänen fantasiamaailmastaan ei puutu romantiikkaa, toimintaa eikä sankarillisia tekoja. Kahden ja puolen sivun tarinasta tehtiin Danny Kayen tähdittämä elokuva jo vuonna 1947, ja siitä on tehty lukuisia näytelmiä.
Teksti: Johanna Juntunen, Las Vegas
Alkuperäinen tarina teki vaikutuksen Ben Stilleriin jo lapsuudessa.
– Luin sen koulussa, ja se jäi mieleeni monista sanonnoistaan, joita en ymmärtänyt. Vanhempana ajattelin, miten tarina heijastelee lähes kaikkien elämää. Kuvittelemme elämämme usein toisenlaiseksi kuin miksi se muotoutuu. Ajattelin itsekin, että sitä ja tätä tulee tapahtumaan, mutta elämä ei ole mennytkään juuri niin. Tarina on myös muistutus siitä, miten jatkuva tulevaisuuden miettiminen etäännyttää meidät tästä hetkestä. Tämä elementti on vahva myös käsikirjoituksessa, Stiller kertoo Ceasar’s Palace -hotellissa.
Ohjaaja-näyttelijä Stillerin versiossa hänen myös näyttelemänsä Mitty on Life-lehden valokuvatoimittaja, joka nyhrää negatiivien kanssa, kunnes koko lehti on muuttumassa digitaaliseksi kuva-arkistoksi. Mitä suurempaa uhkaa Mitty kokee elämässään, sitä syvemmälle unelmiinsa hän vajoaa. Mittyn ylitsepääsemättömin ongelma on viehättävä työtoveri Cheryl (Kristen Wiig), jota hän ei uskalla pyytää treffeille. Mutta kadonnut negatiivi pakottaa Mittyn kohtaamaan todellisuuden, ja pelastaakseen oman ja Cherylin työpaikan hän lähtee ”maailmankiertueelle”, jonka mukanaan tuomat seikkailut päihittävät jopa miehen mielikuvituksen.
Stillerin lähtökohta elokuvalle oli, että kaiken piti olla jotakuinkin uskottavaa.
– Mittyn seikkailu maailmalla on täynnä kepeää huumoria, mutta se pohjautuu realismiin.
Elokuva poikkeaakin tietyssä vakavuudessaan Stillerin tavaramerkeiksi tulleista komedioista kuten Zoolander (joka on saamassa jatko-osan) ja Tropic Thunder.
– Pidän elokuvaa ennen kaikkea hyperrealistisena, mutta mielestäni katsojien on voitava uskoa, että Mittyn seikkailut voisivat tapahtua. Tämä elementti oli jo Steve Conradin käsikirjoituksessa, mutta yksi elokuvan erikoisuuksista on, että sen sävy vaihtelee. Zoolander ja Tropic Thunder olivat johdonmukaisia hulluudessaan, mutta tämä elokuva on erilainen tyylitellyssä realismissaan.
Elokuvassa on upeita kohtauksia Islannin luonnossa, niin maalla kuin merellä. Täydellisten kuvien metsästämisellä oli kuitenkin hintansa.
– Teimme paljon taustatyötä katsomalla valokuvia, elokuvia ja muuta materiaalia, joten tiesimme elokuvaajien kanssa melko tarkkaan, miltä halusimme elokuvan näyttävän. Sitten kun saavuimme Islantiin, olimme hurmioissamme maan kauneudesta ja valosta. Kakkoskuvausryhmämme, jota johti Eric Wilson (Submarine), lähti joka päivä maastoon mukanaan lista kuvattavista kohteista. Joinakin päivinä tapasimme heidät joko aamulla tai illalla tiettyjä kohtauksia varten, ja kuvasimme niin kauan, kunnes saimme hyvän oton.
Pohjolan arvaamaton sää piti kuvausryhmän varpaillaan.
– Olimme kaiken kaikkiaan hyvin onnekkaita, sillä sää muuttuu Islannissa hetkessä. Meidän oli esimerkiksi saatava kohtaus, jossa Mitty kiitää rullalaudalla alas vuorenrinnettä, kuvattua kahdessa päivässä aikataulumme takia. Päivää ennen koko vuori oli niin paksun sumun peitossa, että emme nähneet mitään. Seuraavana päivänä sää kirkastui ja saimme työt tehtyä. Samankaltaisia tilanteita tapahtui usein kuvausten varrella.
Suuret kansainväliset tuotannot suosivat nykyään Islantia kuvauspaikkana. Siellä on viime vuosina kuvattu kohtauksia muun muassa elokuviin Prometheus, Thor – The Dark World, Star Trek Into Darkness ja Oblivion. Aloittaessaan Walter Mittyn kuvauksia Stiller törmäsi Islannissa Russell Croween, joka oli lopettelemassa Noah-elokuvansa kuvauksia.
– Hän sanoi minulle syvällä äänellään, että ”sinun on hallittava säätä”. Olin hieman yllättynyt, mutta sanoin, ”kiitos Russ, teen kaikkeni sään hallitsemiseksi”, naurahtaa Stiller.
Elokuvantekijä joutui kuitenkin huomaamaan, että Crowe ei vitsaillut.
– Hän oli siinä mielessä oikeassa, että emme voineet odottaa otollisia olosuhteita. Sää näytti kuitenkin kunnioittavan sitä, että pyristelimme eteenpäin. Tosin jouduimme pitämään parin päivän kuvaustauon kovan myrskyn takia. Se oli oli onni onnettomuudessa, sillä saimme lisää tarvittavaa valmistautumisaikaa.
Yksi monista upeista kohtauksista tapahtuu merellä valtavien aaltojen keskellä, kun Mittysta uhkaa tulla haiden välipala.
– Hait eivät olleet oikeita, mutta myrsky oli. Se tuli kuin tilauksesta kahden viimeisen kuvauspäivän ajaksi. Tyrskyt olivat tarpeeksi suuria, että meidän kannatti lähteä troolarin kanssa merelle, hypätä aaltoihin ja kuvata kohtaus. Valo-olosuhteet olivat onneksi tarpeeksi samanlaiset kahtena peräkkäisenä päivänä.
Revontulten näkeminen ensimmäistä kertaa kruunasi elokuvantekijöiden kokemuksen Islannissa.
– Ne päätyivät myös elokuvaan ja näkyvät baarikohtauksessa, jossa helikopterilentäjä ryystää olutta. Revontulet näkyvät helikopterin takana. Emme kuitenkaan nähneet niitä tarpeeksi hyvin tasaisella maalla, joten rämmimme kaikki vuorenrinnettä ylös keskellä yötä nähdäksemme ne paremmin.
Huikeasta urastaan huolimatta Stillerillä on Mittyn tavoin toteutumattomia unelmia.
– Odotan aikaa, jolloin lapseni haluavat matkustaa kanssani. Haluaisin mennä Kiinaan ja muihin erikoisiin paikkoihin, joita voisin tutkia matkailijana, en pelkästään turistina. Toivon myös, että elämäni ei olisi sidottu niin tiukkaan aikatauluun. Unelmoin vapaa-ajasta, jolloin voisin elämän antaa viedä mihin suuntaan tahansa.
Walter Mittyn ihmeellinen elämä tulee teattereihin 27.12.2013.
Lue myös: Tilaa Episodin uutiskirje ja tiedät mitä katsoa! Nappaa katseluvinkit suoraan sähköpostiin tästä.