Perjantaina teattereihin tulleen kotimaisen Silmäterä-elokuvan keskushahmoja ovat nuori äiti ja tytär sekä heidän elämäänsä yllättäen palaava tyttären isä, jota esittää Mazdak Nassir. Iranilaista maahanmuuttajaa elokuvassa esittävä Nassir on tosielämässä paitsi näyttelijä myös ohjaaja.
– Aloitin elokuvakoulussa vuonna 2004. Minulla on vielä lopputyö jäljellä. Olen kuvaamassa sitä marraskuussa.
Nassir on ohjannut opiskeluaikana pari lyhytelokuvaa. Niistä toinen, High Hopes, on saanut kansainvälistä menestystäkin osakseen.
– Se on esitetty parilla–kolmellakymmenellä festivaalilla, ja se on voittanut varmaan puolet niistä, Nassir naurahtaa.
Lopputyökiireiden lisäksi Nassir muun muassa kirjoittaa Ylelle draamasarjaa. Näyttelemisen hän aloitti Taideteollisen korkeakoulun lyhytelokuvissa.
– Jossain vaiheessa aloin vitsinä heittää kaikille, että ota minut näyttelijäksi.
Letkautus kuului Taideteollisen korkeakoulun elokuvaohjauksen professorin Jarmo Lampelan korviin. Lampela värväsi Nassirin televisiosarjaan Tehdas.
Eräänä päivänä soitti ensimmäistä pitkää ohjaustaan valmisteleva Jan Forsström ja pyysi Nassiria Silmäterään. Forsströmin käsikirjoitus teki Nassiriin vaikutuksen.
– Pidin erityisesti siitä, että Kamaranin hahmossa ei ole tärkeätä se, että hän on maahanmuuttaja vaan se, että hän on isä. Se oli kiehtova hahmo.
Nassir kertoo, että kun ohjaajana lähtee näyttelemään toisen elokuvassa, on vaikeata olla ohjaamatta sitä. Forsströmin kanssa asiasta ei tullut ongelmaa, mutta Nassir halusi silti jonkin verran muokata roolihahmoaan.
– Oli joitakin kohtia, jolloin pyysin Janilta, että voinko vaihtaa nämä paremmin suuhuni sopivaksi.
Nassir kertoo rakastuneensa näyttelemiseen ja pitää sitä mielenkiintoisena leikkinä. Varsinaisena haaveena on kuitenkin pitkän elokuvan ohjaaminen.
– Onhan se päämäärä. Ja ihan senkin takia, että jos haluaa elättää itsensä tällä alalla, niin lyhytelokuvilla se ei onnistu.
Silmäterä sai ensi-iltansa 20. syyskuuta.
Haastattelu: Jussi Huhtala