Yksi kiusaannuttavimmista elokuvista aikoihin – hyvässä mielessä

3.9.2013 10:45

Perfect Mothers on yksi kiusaannuttavimmista elokuvista aikoihin – hyvässä mielessä. Kahden ystävättären ja heidän poikiensa erikoisen läheisistä suhteista kertova elokuva rikkoo normeja ja leikittelee tabuilla.

Doris Lessingin tarinaan perustuva Perfect Mothers kertoo ystävyydestä, perheestä, rakkaudesta ja moraalista sekä sukupolvien ja -puolien välisestä kuilusta. Ohjaaja Anne Fontainelle tyypillisesti se ei kuitenkaan tee sitä katsojalle helpolla tavalla.

– Sen ei ole tarkoituskaan saada yleisöä tuntemaan oloaan mukavaksi. Halusin elokuvaan lähes yliluonnollisen tunnelman, joka lumoaisi yleisön kauneudellaan niin, että he pääsisivät moraalisen kynnyksen yli. Pyrin turruttamaan heitä hieman, jotta he asteittain näkisivät aiheen läpi myös päähenkilöitten tuskan ja yksinäisyyden.

– Siinä on teemoja, joita olen sivunnut jo elokuvissani Dry Cleaning (Nettoyage à sec, 1997) ja Nathalie… (2003). Pidän epätavallisista ja monitulkintaisista rakkaustarinoista. Ne eivät ainoastaan tarjoa mielenkiintoisia roolihahmoja, ne myös asettavat peilin katsojan eteen. Elämämme ovat niin ennalta-arvattavia. Elokuvat ovat hyvä tapa tutkiskella pimeää puoltamme, Fontaine julistaa.

Erotiikka ei yleensä ole ongelma Euroopassa ja etenkään Ranskassa, mutta Luxemburgissa syntynyt, tätä nykyä Ranskassa asuva Fontaine ei saanut elokuvaa sovitettua vanhalle mantereelle.

– Kirjoitettuani sovitusta monta kuukautta, tajusin ettei se toiminut. Sikäläiselle kulttuurille on ominaista, että kaikki pitää perustella, kaikesta tulee nopeasti psykologista, ja yritin välttää sitä kaikin tavoin. Lessingin tarina myös huokuu kadotetun paratiisin tuntua, enkä saanut sitä liitettyä Bretagne tai Baskimaan maisemiin.

Kielen muuttaminen ranskasta englantiin muutti tarinan sävyä oikeaan suuntaan ja ennen kaikkea toi käsikirjoituksen monen uuden näyttelijättären ulottuville. Yksi heistä oli Naomi Watts, joka oli kuullut hyvältä ystävältään Isabelle Huppertilta työskentelystä Fontainen kanssa elokuvassa Mon pire cauchemar (2011).

– On harvinaista löytää käsikirjoitus, jossa on peräti kaksi näin rikasta naishahmoa vikoineen kaikkineen, näyttelijätär huomauttaa. – Yleisö asetetaan tuomitsemaan heitä, ja sitten siinä tapahtuu upea, hienovarainen muutos, joka saa ymmärtämään heitä.

Robin Wrightin kohdalla ohjaaja epäröi pitkään, vaikka Julianne Moore oli ehdottanut tätä.

– Ihailen häntä, mutta Robin on esittänyt hyvin paljon uhreja. Pelkäsin hänen melankolista puoltaan, ja mietin pysyisinkö ohjaamaan häntä valoisampaan suuntaan. Asioita mutkisti sekin, että moni tunnettu näyttelijätär oli kiinnostunut roolista. Se oli elämäni pisin ja hankalin näyttelijävalintaurakka, Fontaine kertoo.

Teksti Jouni Vikman
Haastattelut: Gaumont

Perfect Mothers tulee ensi-iltaan 6. syyskuuta. Lue lisää elokuvasta uudesta Episodista 8/2013.