Tiedätkö, miksi ei haittaa, vaikka 400 miljoonaa maksanut uusi Mission: Impossible floppaisi lippukassoilla?

Hollywood-matematiikka on poikkeuksellisen sekava käsite.

26.5.2025 22:31

Hollywood-matematiikka on erikoista. Se menee kutakuinkin niin, että lasketaan budjetti plus noin sadan miljoonan dollarin markkinointi yhteen, jonka jälkeen summa kerrotaan 2,5:llä, tai noin kolmella, mikäli elokuva ei menesty USA:ssa. Saatu tulos merkitsee omilleen pääsemistä.

Studiot eivät tietenkään saa sataa prosenttia lipputuloista, joten matematiikka on muuttuvaista.

Lue myös: Mission: Impossible -ohjaaja kertoo tarkemmin Man of Steel 2:sta ja hyllytetystä Green Lantern -elokuvasta

Lue myös: Mikä on paras Mission: Impossible -leffa? Entä huonoin? Tässä yksi näkemys aiheesta

Toki tässä luvussa on kyse vain lippukassatuloista, eikä Hollywood-matematiikkaan ympätä mukaan fyysisten kauppaa, digituloja tai oheistuotteita ynnä muuta sellaista.

Tässä vaiheessa myös sellaiset elokuvat, jotka ovat saattaneet flopata lippukassoilla, saattavat alkaa tuottamaan tulosta.

Tiesittekö, että esimerkiksi ensimmäinen Mission: Impossible vuodelta 1996 tuottaa edelleen noin kymmenen miljoonaa dollaria vuodessa?

Tämän takia ei haittaa, vaikka kaksi viimeisintä Mission: Impossiblea, The Dead Reckoning ja The Final Reckoning, eivät tienaa omiaan takaisin lippukassoilla, koska ne tulevat tienaamaan studiolle vielä pitkään ilmestymisvuotensa jälkeen.

Mission: Impossiblet toimivat myös Paramountin striimipalvelu Paramount Plussan sisäänheittotuotteina, joten studio saa tuloja myös sieltä.

Lue myös: Lilo & Stitch ja Mission: Impossible rikkoivat ennätyksiä USA:n lippukassoilla

Pitää myös muistaa, ettei Paramount ole rahoittanut elokuvaa yksin. Mukana ovat myös Skydance Media ja New Republic Pictures, joten potentiaaliset alkupään tappiot jaetaan kolmeen pekkaan.

Lähde: Collider

Lue myös: Tilaa Episodin uutiskirje ja tiedät mitä katsoa! Nappaa katseluvinkit suoraan sähköpostiin tästä.