Yön ritari palaa vaihtuvalla kuvasuhteella

9.12.2012 15:18

Yön ritarin paluun ilmestyessä kotiteatterijulkaisuna voi jättää jäähyväiset Christopher Nolanin Batmanille. Nolan on ilmoittanut, ettei Batman Beginsin (2005), Yön ritarin (2008) ja Yön ritarin paluun (2012) jälkeen ohjaa enää Batman-elokuvia.

Elokuvamaailmassa lupauksia pyörretään usein, mutta Nolanin ratkaisu vaikuttaa lopulliselta. Ehkä hyvä niin, sillä Yön ritarin paluu päättää trilogian tyhjentävästi. Ehkä joku muu kuin Nolan ottaa uuden näkökulman viittasankarin hahmoon.

Kaikki Nolanin Batman-elokuvat ovat sarjakuvafilmatisointeina omaa luokkaansa. Samaan lajityyppiin kuuluvat tämän vuoden elokuvat kuten The Avengers tai The Amazing Spider-Man ovat kaikin puolin onnistuneita elokuvia, mutta monelle aikuiselle katsojalle ne tuntuvat lapselliselta teiniviihteeltä. Yön ritarin paluu on niihin verrattuna älyllisesti haastava elokuva, josta aikuinenkin kehtaa myöntää tykkäävänsä.

Mikä Yön ritarin paluusta tekee sitten niin hyvän? Helppo vastaus on tietenkin se, että Nolan on ohjaajana ja tarinankuljettajana niin taitava. Yön ritarin paluussa ja kaikissa hänen elokuvissaan – oli se sitten kengännauhabudjetilla tehty esikoisohjaus Following tai suurtuotanto Inception – on jokin omaperäinen psykologinen ulottuvuus, joka saa katsojan yllättymään ja kokemaan jotain poikkeuksellista kerta toisensa jälkeen.

Yön ritarin paluu sijoittuu kahdeksan vuotta edellisen elokuvan tapahtumien jälkeen. Batman katosi Yön ritarin lopussa mystisesti mutta joutuu palaamaan takaisin taistelemaan rikollisia vastaan, kun uusi superkonna Bane on tullut Gothamiin.

Bane on erilainen vastustaja kuin edellisessä elokuvassa nähty Jokeri. Bane on mielipuolinen maskiin pukeutuva hirviö, kun Jokeri oli tietyllä tavalla koominenkin hahmo. Banen hahmossa taas ei ole mitään huvittavaa. Heath Ledger teki Jokerista ylittämättömän pahisroolin, mutta Tom Hardyn esittämä Bane on omalla tavallaan vaikuttava. Bane vaikuttaa pitkään yksiulotteiselta, mutta naamarin takana on muutakin kuin puhdasta julmuutta: tässäkin Nolan tarjoaa katsojalle yllätyksen.

Banen ja Batmanin välissä on kevyempi mutta yhtä lailla kiinnostava persoona, Anne Hathawayn esittämä kissanainen. Finaalitaistelu käydäänkin kolmen hyvin erilaisen hahmon kesken.

Yön ritarin paluu on varttia vaille kolmituntinen elokuva, ja ensimmäisen tunnin aikana tuntuu, että pohjustukset kestävät aivan liian pitkään. Kaikki elokuvan alkupuolen tapahtumat ovat kuitenkin tärkeitä. Kun Yön ritarin paluu päättyy, siitä ei haluaisi ottaa mitään pois.

Siitä voi kiistellä, onko Yön ritarin paluu yhtä hyvä kuin Yön ritari (erikoista, että vahva aloitus Batman Begins on trilogian heikoin), mutta joka tapauksessa finaali on järisyttävä elokuvakokemus.

Dvd:n lisämateriaalina on vain yksi kahdeksanminuuttinen Bruce Waynen hahmoon keskittyvä kooste. Blu-ray tarjoaa sen sijaan hulppeasti ekstroja. Ending The Knight -kokonaisuus sisältää saman otsikon alla pitkälti toistakymmentä lyhyttä making of -koostetta, joiden kautta avautuu valtava määrä kiehtovaa taustatietoa. Tunnin mittainen yhtenäinen dokumentti The Batmobile kertoo viittasankarin kulkuneuvon historian 40-luvulta tähän päivään.

Blu-rayn erikoisuutena on Yön ritarin tapaan se, että IMAX-kameralla kuvatuissa osuuksissa on kuvasuhde 16:9, kun muissa kohtauksissa se on 2,40:1. IMAX-kohtauksiin siirtymisen huomaa siis useimmissa televisioissa siitä, että mustat palkit katoavat ylhäältä ja alhaalta ja kuvaruutu täyttyy. Jos siis ihmettelet kuvasuhteen outoa muutosta, niin vika ei ole kotiteatterilaitteissasi.

Jussi Huhtala

Elokuva ★★★★
Dvd ekstrat ★★
Blu-ray ekstrat ★★★★

Yön ritarin paluu. The Dark Knight Rises. Yhdysvallat 2012. Ohjaus Christopher Nolan. Käsikirjoitus Christopher Nolan, Jonathan Nolan. Pääosissa Christian Bale, Tom Hardy, Anne Hathaway, Joseph Gordon-Levitt, Michael Caine. Ikäraja 12. Dvd & blu-ray. Julkaisupäivä 28.11.2012