Netflix houkuttelee uusia tilaajia – Köyhän ei kannata ostaa halpaa

Jos itse haluaisin säästää suoratoistokuluissa, en ottaisi käyttöön lainkaan Netflixin mainosversiota.

14.12.2022 09:00

Pitkään suoratoistomarkkinoita hallinnut Netflix on menettänyt ykköspaikkansa Disney Plussalle , ja kilpailu alalla on ollut viime vuosina todella kovaa. 

Netflixin viimeisin vastaus tiukkenevaan kilpailutilanteeseen on palvelun halvempi versio, jossa on mukana mainoksia. Mainosrahoitteista Netflixiä ei vielä ole julkaistu Suomessa, mutta se on jo saatavana useilla isoilla markkina-alueilla, ja siitä on jo saatu käyttäjäkokemuksia.

Mainos-Netflix on vaihtoehtoinen halpaversio. Jos ei halua mainoksia Netflixiin, tilaajan ei tarvitse tehdä mitään. Jos päätyy kokeilemaan mainosversiota, joutuu lisäksi tyytymään vaatimattomaan 720p-kuvalaatuun. Mainoksia esitetään ennen sarjan tai elokuvan alkua, ja lisäksi niitä ujutetaan myös keskelle, aivan kuin perinteisessäkin televisiossa tai vaikkapa YouTubessa tai MTV Katsomossa. 

Korkean profiilin alkuperäiselokuvat, kuten juuri ilmestynyt Enola Holmes 2 tai tuleva Veitset esiin -jatko-osa, esitetään ilman mainoskatkoa. Sarjoissa ja vanhemmissa elokuvissa mainokset keskeyttävät katselun useampaankin kertaan.

Houkuttimena on tietenkin halvempi hinta, joka vaihtelee eri maissa. Saksassa mainos-Netflix maksaa 4,99 euroa kuussa, Italiassa 5,49 ja Ranskassa 5,99. Suomessa halvin Netflix-versio maksaa Suomessa tällä hetkellä 7,99, joten säästöä tulee pari–kolme euroa. Tätä kirjoittaessa hinnasta tai julkaisupäivästä ei kuitenkaan ole virallista tietoa.

Leffojen ja sarjojen suurkuluttajille ja teknistä laatua vaativalle katsojalle mainosversio ei tunnu houkuttelevalta. Kun Netflix aikoinaan ilmestyi, mainosten puuttuminen oli selkeä etu. Se oli parempi kuin televisio. Elokuvia pystyi katsomaan samaan tapaan kuin dvd:tä ja blu-rayta, silloin kun halusi ja ilman häiritseviä pakkotaukoja. Mainosversio on selvä takapakki, varsinkin kun kuvalaatukin on heikko. 

Mainosversiossa on muitakin isoja puutteita. Sisältöä ei voi ladata etukäteen myöhemmin katsottavaksi, ja osa nimikkeistä puuttuu kokonaan. Tavoitteena on luultavasti lähinnä houkutella uusia tilaajia. Heistä moni todennäköisesti päivittää kalliimpaan versioon kyllästyttyään mainoksiin tai siihen, että kiinnostava uutuusnimike ei kuulukaan hintaan.

Jos itse haluaisin vähentää suoratoistoon meneviä kuluja, en ottaisi käyttöön lainkaan Netflixin mainosversiota. Mieluummin keskittyisin Yle Areenan tarjontaan ja säästäisin nekin rahat. Areenassa on vaihtuvia sisältöjä hyvällä kuvalaadulla, ja sovellus on toteutettu käyttäjäystävällisesti. Tarjolla on hulppea määrä elokuvia ja sarjoja kaikissa lajityypeissä. Esimerkiksi marraskuun Teeman elokuvafestivaali, joka jatkuu Areenassa edelleen, on laatuelokuvien runsaudensarvi. Areenan hinta sisältyy Yle-veroon, joten kuukausimaksu on nolla euroa. Netflixistä kannattaa maksaa mieluummin vähän enemmän kuukausimaksua tai unohtaa koko halpaversio.

Jussi Huhtala

Tässä kolumnisarjassa tarkastellaan kotiteatterijulkaisuja ja striimipalveluja sekä niihin liittyviä ilmiöitä. Seuraa kirjoittajaa Twitterissä: @JussiHuhta1a

Sarjan edellinen kolumni:
Mihin Netflixin alkuperäissarja katosi? Suoratoistossa mikään ei ole pysyvää