Netflix on erikoisessa tilanteessa. Palvelun käyttöliittymä sai päivitetyn ilmeen keväällä, ja monien tilaajien mielestä uudistus oli epäonnistunut. Silti katselumäärissä on tehty ennätyksiä, ja mainoksilla tuettu malli kasvaa vauhdilla. Kritiikin kohteena on ennen kaikkea tv-sovelluksen uusi etusivu. TechRadarin artikkelin mukaan monet Netflixin tilaajat ovat turhautuneita suoratoistoalustan uuteen käyttöliittymään. Eikä ihme. Näkymä vaikuttaa sekavalta. Trailerit lähtevät automaattisesti – ja äänekkäästi – pyörimään. Esikatseluruudut ovat jättimäisiä, mutta valikoita on vaikea löytää. Kestää aikansa, että pääsee etsimänsä nimikkeen pariin.
Käyttäjät valittavat, mutta yhtiön tunnusluvut näyttävät samaan aikaan aivan muuta. The Verge raportoi, että vuoden ensimmäisellä puoliskolla Netflixissä katsottiin 95 miljardia tuntia sisältöä. Tätä vauhtia yhtiö tuplaa mainostulonsa vuoden 2025 aikana. Reutersin mukaan mainoksilla tuettu tilausversio on kerännyt jo 94 miljoonaa käyttäjää. Suomessa mainosversiota ei edelleenkään ole saatavilla, mutta maailmalla yli puolet uusista tilaajista valitsee nimenomaan tämän edullisemman mallin.
Myös tilaajien katselukäyttäytymisestä löytyy kiinnostavia yksityiskohtia. Netflixin raportin mukaan lähes puolet palvelun alkuperäisten sarjojen katselusta kertyi nimikkeistä, jotka olivat ilmestyneet jo vuonna 2023 tai aiemmin. Netflixin laaja sisältö kantaa siis pitkälle, vaikka käyttöliittymä herättää närää. Kun tutut sarjat ja elokuvat keräävät edelleen katsojia, hankalalta näyttävä uudistus ei välttämättä pysäytä katselijoita.
Tämä on niin sanottua paskoontumista, digialustojen kehityksen taantumista, josta kirjoitin myös tämän palstan edellisessä tekstissä. Siinä digitaalinen palvelu muuttuu vähitellen huonommaksi. Ensin houkutellaan käyttäjiä hyvällä kokemuksella, sitten halutaan houkutella mainostajia, ja lopulta päätökset tehdään lyhyen tähtäimen voittojen ehdoilla. Netflixin uusi käyttöliittymä valitettavasti sopii tähän kuvioon. Mukava käyttäjäkokemus uhrataan, koska katsojan valintoja voidaan ohjata ja mainosten arvoa kasvattaa.
Netflix itse vakuuttaa, että uudistus helpottaa sisällön löytämistä. Yhtiön mukaan moni käyttäjä pitää uudesta versiosta, ja kyseessä on vain joidenkin äänekkäiden tilaajien antama palaute. Nämä äänekkäät tilaajat ovat kuitenkin todennäköisesti myös niitä uskollisimpia ja aktiivisimpia. Paskoontumisen logiikkaan kuuluu, että jokainen kierros vie palvelun kauemmas siitä, mikä alun perin teki siitä suositun. Käyttäjien turhautuminen voi kasvaa pisteeseen, jossa sisältö ei enää riitä. Jos Netflix jatkaa valitsemallaan linjalla, edessä voi olla paskoontumisen seuraava vaihe. Sekä Netflix että käyttäjät häviävät, mutta siinä kohtaa kilpailijat voivat astua peliin.
Jussi Huhtala
Tässä kolumnisarjassa tarkastellaan kotiteatterijulkaisuja ja striimipalveluja sekä niihin liittyviä ilmiöitä.
Lähteet: TehcRadar, The Verge, Reuters