Kirjavaras

/ GENRE ENSI-ILTA 04.04.2014 TÄHDET

Kirjavaras kertoo pääasiassa 1930-luvun loppuun sijoittuvista tapahtumista pienessä saksalaiskaupungissa. Kommunistiksi syytetty nainen joutuu antamaan lapsensa sijaisvanhempien kasvatettaviksi. Perille pääsee kuitenkin vain Liesel-tytär, sillä hänen veljensä kuolee matkalla. Samassa yhteydessä elokuvan kertojana toimiva Kuolema toteaa kiinnostuneensa Lieselistä. Fasismiin luisuvaa Saksaa seurataan siis Kuoleman tarkkaileman esiteini-ikäisen tytön silmien kautta. Kertojan tarkoitus lienee tuoda sinänsä arkista elämää kuvaavaan tarinaan jonkinlaista eeppisyysttä.

Liesel asettuu taloksi lapsettoman vanhemman pariskunnan, Hans ja Rosa Hubermannin luo. Rosa pyörittää taloutta määrätietoisesti lujalla kädellä ja ainakin pinnallisesti tarkastellen melkeinpä vihamielisesti. Hans on lähes toimeton elämäntaiteilija, joka ymmärtää musiikin ja hassuttelun päälle. Hän löytääkin nopeasti tien sulkeutuneen tytön suojamuurien läpi. Isähahmon lisäksi Hansista tulee Lieselin ystävä.

Saksa elää suuren itsetunnon aikaa, ja väki riemuitsee, kun tulee tieto sodan syttymisestä. On aika palauttaa kotimaa sen ansaitsemaan suuruuteen ja tasoittaa tilit edellisen sodan häpeällisestä häviöstä. Liesel luokkatovereineen liittyy natsien nuorisojärjestöön ja laulaa isänmaata ylistäviä ja sitä sisäpuoleltä jäytäviä epäkelpoja ihmisiä mollaavia lauluja. Sitten kaksi tärkeää tapahtumaa saa Lieselin ajattelemaan asioita uudelleen.

Uuteen kotiin saapuessaan tyttö ei ole vielä oppinut lukemaan. Yhdessä Hansin kanssa Liesel opettelee lukutaidon. Sitten natsit sytyttävät kirjarovionsa, mikä järkyttää uuden maailman painetusta sanasta löytänyttä tyttöä syvästi. Samoihin aikoihin Hubermannit ottavat suojiinsa nuoren juutalaismiehen, jonka isä on pelastanut Hansin hengen ensimmäisessä maailmansodassa. Liesel tajuaa, että puheilla ja teoilla on yksilötasolle ulottuvia seurauksia.

Ajankuva tuntuu Kirjavarkaassa olevan kohdillaan, ja se kuvaa hyvin miten kollektiivinen hulluus tartutetaan ehdollistamisen kautta ja pelon ilmapiiriä luomalla itseään hyvinäkin pitäviin ihmisiin. Juutalaisnuorukaisen piilottelemisen paljastumisen aiheuttamasta jännityksestä ja jatkuvasta rahapulasta johtuvasta ahdingosta huolimatta Hubermannien perhe-elämä tuntuu silti suorastaan auvoisalta. Kevyen hupaisaa yleistunnelmaa korostaa outo ratkaisu laittaa kaikki näyttelijät puhumaan englantia saksalaisella korostuksella. He jopa viljelevät puheessaan saksankielisiä pikkusanoja kuten und ja-sanan tilalla.

Huonommilla näyttelijöillä lopputulos voisi olla vieläkin naurettavampi. Geoffrey Rush ja Emily Watson ovat kuitenkin kumpikin mainioita saksalaisina kansanihmisinä, jotka eivät ymmärrä mihin heidän maailmansa on menossa, mutta jotka eivät haluaisi keikuttaa venettäkään. Nuori Sophie Nélisse on myös hyvä Lieselinä, joka oppii kirjojen kautta, että totuudenpuhujiksi itseään väittävien sanat ja teot voivat olla hyvinkin kaukana toisistaan.



Elokuvatraileri Filmtrailer.com in kanssa

Aiheeseen liittyvät elokuvat