Sota ja mielenrauha

10.3.2016 15:23
MAA VUOSI GENRE ENSI-ILTA 11.03.2016

Suomen tärkeimpiin dokumenttiohjaajiin vajaassa kymmenessä vuodessa noussut Ari Matikainen (s. 1970) on kuvannut aiemmissa pitkissä elokuvissaan kahta mielenkiintoista yksilöä, joiden kautta elokuvat ovat kasvaneet laajemmalle merkitystasolle.

Muusikkolegenda Jorma Kääriäisestä kertova, parhaan dokumenttielokuvan Jussilla palkittu Yhden tähden hotelli (2007) laajeni koskettavaksi matkaksi suomalaisen miehen sielunmaisemaan. Venäjän tunnetuimpiin kirjailijoihin ja vastarannankiiskeihin kuuluvasta Viktor Jerofejevista kertova Venäjän vapain mies (2012) piirsi puolestaan kriittisen kuvan nyky-Venäjästä sitä pitkään ja rohkeasti ruotineen kulttuuriälykön perspektiivistä.

Kolmannessa pitkässä ja toistaiseksi parhaassa dokumentissaan Matikainen tarttuu suomalaisille syvästi henkilökohtaiseen ja koskettavaan aiheeseen. Yksittäisiä taisteluja ja niiden päivämääriä kalvosulkeisten rytmitajulla vuodattavien, kliseisten historiadokumenttien vastapainona syntynyt Sota ja mielenrauha pyrkii sukeltamaan pintatiedon alapuolelle, sodan kokemisen psyykkiseen ja kollektiiviseen ytimeen. Siinä Matikainen myös onnistuu sisäistyneen näkemyksen sekä poikkeuksellisen rikkaan arkistomateriaalin tukemana.

Tämän vuoden DocPoint-festivaalin avannut ja Tampereen elokuvajuhlien kotimaiseen kilpailuun valittu elokuva pohdiskelee nimensä mukaisesti Suomen sotien vaikutusta koko kansakunnan mentaliteettiin. Ainutlaatuista arkistomateriaalia hyödyntävä teos koostuu kodin ja rintaman välillä lähetetyistä kirjeistä sekä päiväkirjamerkinnöistä.

Sotakuvaajien kamerat surrasivat etenkin jatkosodassa ahkerasti, mutta eivät vain toiminnan polttopisteessä eturintamalla. Suomen ja Neuvostoliiton sodan jämähdettyä asemasodaksi filmille tarttui myös poikkeuksellisen seesteistä kuvastoa, jossa sotilaiden joutilaisuus yhdistyy odotuksen piinaavuuteen. Myös lotat ja evakot saavat kuvissa arvoisensa noston.

Yksityiset kokemukset yhdistyvät taidokkaasti koko kansakunnan historiaan, kun dokumenttiin haastatellut asiantuntijat avaavat sotaa ja ihmismielen saloja. Matikainen käyttää puhuvia päitä harkitusti ja on ottanut näiden kommentteja mukaan maltilla. Sama pätee ohjaajan itsensä lavastamiin näytelmäkohtauksiin, jotka toimivat diskurssin tukena ja elokuvan ytimen muodostamien arkisto-osuuksien taiteellisena liimana.

Sota ja mielenrauha on nimensä veroinen tutkielma ja meditaatio sodan vaikutuksesta yksilön ja kansan yhteiseen psyykeseen. Dokumentti ei jätä kääntämättä hankaliakaan kiviä ja nostaa pöydälle Suomen ja natsi-Saksan yhteistyön ja sen synnyttämän häpeän ja hämmenyksen, joka ulottuu tämän päivän sukupolviin saakka.

Itsenäinen Suomi täyttää ensi vuonna sata vuotta. Juhlia tuskin pidettäisiin ilman 1939–1945 tehtyjä uhrauksia. Matikaisen elokuvan tarkoitus ei ole kuitenkaan kerrata historiaa, vaan aloittaa dialogi menneisyyden ja nykyisyyden välillä. Miten satavuotias Suomi kokee veteraanien perinnön? Mikä on sodasta vuosikymmeniä jatkuneen puhumattomuuden hinta? Oleellisia kysymyksiä, joihin Sota ja mielenrauha pyrkii rohkeasti vastaamaan.

 

Sota ja mielenrauha -elokuvan traileri

Sota ja mielenrauha -traileri / Trailer for War and Peace Of Mind from Kinocompany on Vimeo.

Lisää luettavaa