5. Punainen ympyrä (1970)
Ranskalainen film noir määritteli gangsterit uudelleen paitsi amerikkalaisten rikolliskuvausten myös westernien mielenmaisemaa soveltaen. Jean-Pierre Melvillen analyysissä oman tiensä valinneet gangsterit kuten Alain Delonin Corey ovat huippuammattilaisia, joita ohjaa tiukka tapakoodisto ja moraali, kun taas poliisi saattaa lainvalvonnan varjolla soveltaa sääntöjä edukseen mielivaltaisesti.
4. Kummisetä (1972)
Gangstereista tuli perheenisiä ja patriarkkoja Francis Ford Coppolan romantisoivassa eepoksessa, joka antoi kasvot alan järjestäytyneimmälle siivelle, mafialle. Gangsterien häikäilemättömyys loi puitteet kasvulle uudessa ympäristössä, kun rikollisuus kehittyi katutasolta yritystoiminnaksi ja edelleen pyrki verkostoitumaan osaksi laillista yhteiskuntaa taloudellisen vaikutusvallan ja poliittisten suhteiden avulla.
3. Arpinaama (1983)
Vuonna 1932 valmistuneen Arpinaama-originaalin päivityksessä miljöö vaihtui Chicagosta Miamiin ja bisnes kieltolain viinarallista kahdeksankymmenlukulaiseen kokaiinikauppaan. Al Pacino hahmotteli latinotaustaisen kriminaalin kokovartalokuvan mielipuolisesti. Tony Montana on pohjattoman ahne, karkea ja armoton, jonka kuumaverisyys ajaa lopulta paitsi tuhoamaan kaikki lähimpänsä, myös koituu hänen omaksi kohtalokseen.
2. New Jack City (1991)
1. Ei nimeä (2009)