Ilmoitus: Operaattorien kilpailu asiakkaista on kovaa. Jokainen meistä tietää ostoskeskuksissa ja kesäisin ulkona pyörivät liittymämyyjät, jotka koittavat saada meitä vaihtamaan operaattoria. Asiakkaat ovat operaattoreille todella arvokkaita – yhden henkilön käännyttäminen voi tuoda monia vuosia kestävän asiakkuuden.
Siinä missä vuosia kestävä yhtäjaksoinen asiakkuus on operaattorille mieluisaa ja kannattavaa, se on yleensä kallista kuluttajalle. Jos operaattorilta ottaa listahintaisen liittymän ja pitää sitä useita vuosia ilman hinnan tarkastamista, on yleensä maksanut liittymästään enemmän kuin olisi ollut tarpeen. Lähes varma ylihinnan maksamisesta voi olla, jos ennen liittymän sopimista ei ole vertaillut liittymävaihtoehtoja eri operaattorien kesken.
Tarkasta liittymätarjoukset säännöllisesti
Jotta liittymästään ei joudu maksamaan ylihintaa, kannattaa eri operaattorien liittymät ja vaihtuvat liittymätarjoukset tarkastaa ainakin pari kertaa vuodessa. Eri operaattorien uusimmat liittymätarjoukset löydät helposti sivulta Puhelinliittymä.net, jonne operaattorien liittymät päivittyvät automaattisesti. Sivustolla on usein myös tarjolla salaisia liittymätarjouksia, joita operaattorien sivuilta ei suoraan löydy.
Mikäli taas sopivaa liittymätarjousta tai halvempaa liittymää ei löydy, voi silti olla kannattavaa vaihtaa operaattoria. Monesti uuden liittymän ostettuasi saat vanhalta operaattorilta viestin, jossa tarjotaan merkittävää alennusta jos perutkin uuden liittymän. Operaattorien hintakilpailu on todella niin kovaa, että monesti alennusta tarjotaan kun palveluntarjoajaa ollaan vaihtamassa toiseen. Uuden liittymän pystyy perumaan 14 vuorokauden aikana tilaamisesta kuluttajasuojalain mukaisesti.
Älä ota määräaikaista liittymää
Määräaikaisen liittymän ottaminen on lähes aina huono vaihtoehto. Yleensä liittymämyyjät eivät määräaikaisia liittymiä enää tyrkytä, mutta tämä on silti asia joka kannattaa aina tarkastaa ennen sopimuksen allekirjoittamista. Monesti määräaikaiset liittymät myydään hieman liian korkeaan hintaan, ja liittymästä ei pääse erilleen ennen sopimuskauden päättymistä. Muutoinkin liittymämyyjien kanssa kannattaa olla aina skarppina – moni meistä muistaa vuoden alussa olleen uutisen puhelinmyyjien valehtelusta. Määräaikaisten liittymien ansa ja valehtelu tai johdattelu onkin vältettävissä tilaamalla oma liittymä netistä.